Vår politik | Sverigedemokraterna i Helsingborg | Sida 4

Vår politik

Vår politik i Helsingborg

Här kan ni se våra lagda motioner och andra politiska evenemang som skett i föreningen.

 

  • Studiebesök på Mejeriområdets odlingslotter.

     

     

     

     

    Några bilder från tisdagens studiebesök och reflektioner på detta. Jag tycker att stadens hetsjakt på innehavarna till odlings och kolonilotterna i Helsingborg är bedrövligt. Det är en väldigt massa människor som påverkas av en oro för framtiden och när man ser så mycket omvårdnad och kärlek som de lägger ner på dessa områden så skäms man för vissa politiker som vill ta väck dessa smultronområden i staden.


    Sverigedemokraterna vill bevara dessa områden och vi anser dessutom att de områden som vill ska få behålla sina stängsel runt sina områden,de har ju tillkommit av en anledning.

    Mer info
  • Slöjor stänger ute kvinnor från gemenskapen i det offentliga rummet

    Vi har religionsfrihet i Sverige. Men likväl som det ger våra medborgare rätt att själva välja sin religion eller om man så vill ingen alls, så ska vi slippa religionen och dess plagg i det offentliga rummet.

    Mohamed Hélaoui, ordförande i invandrarföreningarnas samorganisation i Helsingborg och intervjuad i en tidigare artikel kring slöjor i Helsingborgs Dagblad, säger:

    “Det är människan som har valt den här lilla sjalen…

    ”Frågan är vem Hélaoui menar som har valt den här slöjan? Små flickor i skolan som inte kan leka obehindrat? Kvinnor som är täckta av slöja och stängs ute från gemenskapen i det offentliga rummet? Är det de som har valt slöjan? Vem är det egentligen som väljer slöjan?

    Männen!  Det första som kvinnor i Iran och Syrien gjort när IS försvunnit, är att slänga sina slöjor. Det är männen som anser att kvinnorna ska ha slöjor, inte kvinnorna.

     

    Slöjorna isolerar

    Slöjorna isolerar kvinnorna och i vårt jämställda samhälle får kvinnorna svårt att ta sig in i samhället. En del företrädare för islam verkar inte anse att kvinnor ens ska vistas i det offentliga rummet och om de mot förmodan gör det, så ska de vara täckta från topp till tå. Muslimska kvinnor som lyckas ta sig ut i arbetslivet i Sverige, får ofta utstå utskällningar och påhopp från en del islamska företrädare.

     

    Maria Winberg Nordström (L), kommunalråd i Helsingborg, arbetar för ett förbud att bära slöja i grundskolan. Hon argumenterar för att slöja alltid är ett uttryck för förtryck av flickor och kvinnor. Ett slöjförbud i grundskolan är något som vi i SD ställer oss bakom. Flickor ska få vara flickor. Om inte slöjor förbjuds i skolan, så fortsätter förtrycket av flickor och förtrycket följer dem sedan hela livet. Det fria samhälle vi har i Sverige ska inkludera alla kvinnor!

     

    Helsingborgs kommunfullmäktige har antagit en plan för lika möjligheter. Flickor som tvingas bära slöja både i och utanför skolan, får inte samma möjligheter som andra barn. Slöjan är ett hinder på många sätt.

     

    Michael Rosenberg

    Kommunalråd (SD)

     

    Mer info
  • På dagens årsmöte för SD-Helsingborg så valdes styrelsen för 2017

    Från vänster: Ledamot Pontus Andersson, ledamot Dick Johansson, ledamot Michael Rosenberg, vice ordförande Eva Zensch, ordförande Alexander Aardgaard , suppleant Ulrika Persson samt Suppleant Victoria Tiblom

     

    Mer info
  • Om barnäktenskap, inlämnat till Helsingborgs Dagblad

    Tvångs- och barnäktenskap har tyvärr blivit en allt större del av vardagen i Helsingborg. Unga, framförallt i våra utanförskapsområden, känner i allt större utsträckning att de saknar möjligheten att fritt välja partner. Det som för ett par decennier sedan knappt förekom är nu en realitet för en stor del av de unga som växer upp i Sverige.

    Lagen om tvångs- och barnäktenskap skärptes 2014, men tillsynes utan att ha gett någon egentlig effekt. Sverigedemokraterna har länge velat se ytterligare skärpningar, men mött motstånd från de övriga partierna. Centerpartiet menade att allt som behövde göras redan var gjort. Detta trots att det stod klart att skärpningen av lagen inte lett till ett enda åtal under sina första sex månader.

    Vi vill att Sverige tar lärdom av vårt grannland. Danmark införde 2002 regel som i praktiken innebär att den som vill gifta sig med någon från ett icke EU-land måste vara över 24 år. Detta ledde till att unga med invandrarbakgrund i Danmark studerade längre perioder. Fler fick jobb och etablerade sig bättre i samhället. Man tror att detta till stor del beror på att unga danskar med invandrarbakgrund slapp undan släktens krav på tidigt äktenskap, för att därigenom ge någon bekant till släkten möjlighet att få uppehållstillstånd i Danmark. Detta är ett tydligt exempel på bra integrationshöjande åtgärder. Något vi Sverigedemokrater efterfrågat, och tydliggör.

    Vi är övertygade om att en sådan lagstiftning ger samma positiva effekter även i Sverige.

    Mikael Eskilandersson, talesperson i familjerätt (SD)

    Michael Rosenberg, kommunalråd i Helsingborg (SD)

    Mer info
  • Senaste nytt från Stadsbyggnadsnämnden

    Reservation

     

     

    Helsingborgs stadsbyggnadsnämnd 26 januari 2017 Dnr 63/16, SBF 2015-002660

    Gällande Östraby 3:9 – yttrande till mark-och miljööverdomstolen angående tidsbegränsat bygglov för ändrad användning av bostadshus till anläggningsboende. Östrabyvägen Kattarp.

     

     

    Ärendet. Sökanden önskar ändra användningen från boende till gruppboende. Sökanden har framfört att ansökan avser ett tidsbegränsat bygglov i 5 år. Sökanden avser anpassa befintligt bostadshus till boende för asylsökande.

    Sverigedemokraternas representanter i stadsbyggnadsnämnden vidhåller tidigare till nämnden inlämnade skriftliga yrkande Bl.a. att Miljökonsekvensutredning behövs angående immission och vatten/dagvatten utsläpp i bäcken och att en lantbruksenhet är en produktionsanläggning där tidvis dygnetruntdrift kan förekomma.

    Sverigedemokraterna vidhåller sitt tidigare beslut att bygglovsansökan avslås och att överklagandet skall bifallas.

     

     

     

     

    Vi Sverigedemokrater reserverar oss mot det fattade beslutet.

     

    För Sverigedemokraterna i Helsingborgs stadsbyggnadsnämnd

     

     

    ____________                                                _____________

    Bengt Lindahl                                                     Per Stenberg

     

     

    Reservation

     

     

    Helsingborgs stadsbyggnadsnämnd 26 januari 2017 Dnr 591/16, SBF 2016-001207

    Gällande: Laröd 55:1 – yttrande till mark-och miljödomstolen angående tidsbegränsat bygglov för flerbostadshus.

     

    Bakgrund

    Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 16 juni 2016 – mot Sverigedemokraternas avslagsyrkande och reservation – att bevilja tidsbegränsat bygglov för flerbostadshus. Moduler med lägenheter för nyanlända familjer på parkmark. Detta beslut överklagades. Länsstyrelsen avslog överklagandet i beslut den 14 oktober 2016. Länsstyrelsens beslut överklagades och mark- och miljödomstolen har nu förelagt stadsbyggnadsnämnden att yttra sig över överklagandet.

     

    Anförande

    Tidigare motsvarande ärende anger att behovet av denna typ av bostäder är akut och att det är en begränsad tid för ett akut allmänt intresse. Helsingborg är till ytan 344 kvadratkilometer och staden borde inte ha några större svårigheter att utse en lämplig plats där det inte råder konflikt mellan de olika intressena.  Sett till endast det kommunala bolaget Helsingborgshem så omfattar det cirka 12000 lägenheter i 30 områden.

    Politiken har också att ta ansvar för hur skatteintäkter disponeras. Bostadsmoduler är en av de dyraste lösningarna.  Modulbostäder som i detta fall på parkmark kan tillgodoses på annat sätt än på den aktuella fastigheten.

     

     

    Sverigedemokraterna yrkar att de enskilda intressena skall besitta större dignitet än de allmänna intressena.   2 kap 1 § plan- och bygglagen.  Därmed tillstyrker vi överklagandet.

     

     

    Vi Sverigedemokrater reserverar oss mot det fattade beslutet.

     

    För Sverigedemokraterna i Helsingborgs stadsbyggnadsnämnd

     

     

    _____________________                                                ______________________

    Bengt Lindahl                                                                  Per Stenberg

     

    Mer info
  • Kommentar på insändare under Min Mening av Karin Stenholm, Ängelholm, 161216:

    Du skriver att ”både återuppbyggd välfärd och fler flyktingar behövs”.  Detta påstående låter för mig som om du både vill ha kakan men samtidigt äta upp den. Vilket ju inte fungerar, varken med kakan eller flyktingpolitiken.

     

    I din insändare säger du att ”Om vi fördelar landets resurser på ett mer rättvist sätt har vi råd att både bygga upp välfärden igen och ta emot fler flyktingar, detta genom att höja skatten om det behövs”. Jag hoppas att du vet att Sverige är nummer sex av trettiosex länder i världen som betalar högst skatt för varje inarbetad krona? (Källa OECD, avser 2014 års siffror). Du hänvisar också till att Naturvårdsverket har en sammanställning som visar att 50 miljarder/år av statens skatteintäkter går till miljöfientliga verksamheter. Min fråga till dig är: Vilka miljöfientliga verksamheter syftar du på? Vad är det som gör att detta hämmar invandringen?

     

    Du säger också att du inte tycker att vi skall räkna på om det blir lönsamt att ta emot flyktingar eller inte, utan bara göra det. Då har jag en nyhet för dig, det ÄR inte lönsamt! Invandringen har kostat 71 miljarder kronor för 2016 och dessa miljarder är mina och dina skattepengar. Skattepengar som min mormor, din farmor och många med dem har betalat in i många, många år genom hårt arbete. Hur länge tror du att vi har människor i Sverige som kommer att arbeta lika hårt för att hålla landet på fötter?

     

    Du vill att vi skall ta bort de regler som hindrar familjer att återförenas (anknytning) samt att ge PUT (permanent uppehållstillstånd) i stället för TUT (tillfälligt uppehållstillstånd). Anledningen till att det gamla systemet med TUT har återinförts är att antalet människor som söker skydd i Sverige (och i resten av världen) har ökat. I slutet av 2011 var 42,5 miljoner människor på flykt. I slutet av 2012 hade antalet ökat till 45,2 miljoner. När år 2013 tog slut befann sig 51,2 miljoner människor på flykt. I slutet av förra året konstaterade UNHCR att antalet människor som tvingats fly ökat ytterligare och då uppgick till 59,5 miljoner. I dag är siffran ännu högre.

     

    Då Sverige är ett av de länder, eller det landet, som flest flyktingar vill komma till så är det en naturlig handling åter att införa TUT då vi annars hade haft mycket större problem än vi redan har inom skola, polis, äldrevård och sjukvård då skattepengarna bevisligen har tagits ifrån nämnda kategorier för att läggas på invandringen. Detta är inte rätt väg att gå. Rätt väg är att hjälpa på plats, hjälpa tillfälligt och att inte ge avkall på våra egna barn och gamla som behöver hjälp och stöd. Annars kan du räkna med att din egen pension och hjälp på äldre dagar blir obefintlig.

     

     

     

    Michael Rosenberg

    Kommunalråd (SD)

     

     

    Mer info
  • Interpellation med svar gällande färdtjänsten i Helsingborg

    Helsingborg 2016-11-28

    Interpellation till stadsbyggnadsnämndens ordförande Christian Orsing

     

    Under många år har Helsingborgs stad haft ett avtal med region Skåne om att region Skåne ska utföra Helsingborgs stads färdtjänst, detta avtal har årligen index uppräknats men bygger i grunden på gamla uppgifter som har legat till grund för beräkningen av kostnader som säkert sträcker sig långt tillbaka i tiden.

     

    För 2015 så visar region Skånes egna siffror att Helsingborgs stad betalade drygt 36 miljoner till region Skåne för att de skulle utföra färdtjänsten men den faktiska kostnaden för region Skåne var endast 24 miljoner. Helsingborgs stad har alltså betalat hela 11 miljoner för mycket eller hela 32 procent.

    Med anledning av ovan så undrar jag följande

    – Hur mycket har Helsingborgs stad betalat för mycket under de åren som vi har haft avtalet?

    – Varför har detta kunna pågå så felaktigt under så många år?

    – Vad har du gjort för att få tillbaka de pengar som staden har betalat för mycket?

    – Anser du inte att detta är skäl nog för att Helsingborg stad inte ska ha ett avtal med region Skåne gällande stadens färdtjänst?

    Michael Rosenberg

    Kommunalråd (SD)

     

    Svar på interpellation från Michael Rosenberg (SD) till Christian Orsing (M),
    stadsbyggnadsnämndens ordförande, dnr 719/2016

    Interpellanten ställer följande frågor:

    -Hur mycket har Helsingborgs stad betalat för mycket under de åren som vi har haft
    avtalet?

    -Varför har detta kunna pågå så felaktigt under så många år?

    -Vad har du gjort för att få tillbaka de pengar som staden har betalat för mycket?

    -Anser du inte att detta är skäl nog för att Helsingborg stad inte ska ha ett avtal med region
    Skåne gällande stadens färdtjänst?

    När de skånska kommunernas färdtjänst samlades var Helsingborg en av de kommuner
    som ledde arbetet. Helsingborg skrev då under ett avtal i vilket det bestämdes hur
    ersättningen skulle beräknas.

    Avtalet innebar att kommunen ansvarade för en kostnad
    årligen med en indexuppräkning. Den årliga kostnaden motsvarade den kostnad som
    kommunen hade när man gick in i avtalet. I samarbetet ingick ursprungligen 8
    kommuner och nu 22.

    När fler kommuner därefter gått med i samarbetet har
    Skånetrafiken haft möjlighet att skapa stordriftsfördelar i samband med upphandlingar
    och inom den egna verksamheten, vilket i efterhand har gett en lägre kostnad per resa
    än vad som kunde förutses i det inledande samarbetet.

     

    Arbetet med en gemensam beställningscentral har inneburit att hela strukturen för
    färdtjänstmarknaden har förändrats. De kommuner som var med från början har därför
    varit med i utvecklingen från att beställningarna i princip sköttes direkt ut till varje
    enskild taxi, till att idag vara betydligt mer samordnade. Likaså har förändringen
    inneburit att näringen gått från lokala bolag med begränsad konkurrens till att nu vara
    en fullt konkurrensutsatt verksamhet. Med facit i hand ser vi också att det initialt fanns
    extra kostnader för nya datorsystem, nya arbetsrutiner och gränssnitt mellan parter och
    att dessa påverkade ursprungskostnaderna i avtalet.

     

    I och med avtalet överlät kommunerna budgetansvaret till regionen. Det innebär att det
    är Region Skåne som har helhetsbilden av kostnaderna eftersom det är Skånetrafiken
    som har all redovisning. Den kostnadsminskning på 10 mkr som interpellanten
    beskriver är mycket riktigt den kostnadsminskning vi kommer att få 2018, då den nya
    kostnadsfördelningen som regionen och samarbetskommunerna har kommit överens
    om träder i kraft.

     

    Flera kommuner behöver dock fortsatt bidra med samma totalbudget vilket innebär att
    de kommer att få ökade kostnader. Regionen och kommunerna har därför enats om att
    ge dessa kommuner möjligheten att få in den ökade kostnaden i sitt ordinarie
    budgetarbete.

     

    Helsingborg har varit pådrivande i att få igång den kostnadsöversyn som gett de siffror
    vi ser idag. Trots flera års påstötningar har Skånetrafiken inte sett detta som en
    prioriterad arbetsuppgift och de har haft svårt att få fram relevant kostnadsunderlag.
    Samarbetet i stort har fungerat och färdtjänstverksamheten har behövt fokusera på att
    resorna ska fungera.

     

    Skånetrafiken har nu studerat flera fördelningsmodeller för att få fram den optimala
    modellen för att kunna fördela kostnaderna på ett så rättvisande sätt som möjligt.
    Beräkningen i den nya fördelningsmodellen är gjord utifrån dagens förutsättningar
    vilket gör att de historiska värdena är okända. Det innebär att det är omöjligt att säga
    hur mycket Helsingborgs stad har betalat för mycket. Hade Skånetrafiken valt en annan
    fördelningsmodell hade siffran förmodligen blivit en annan.

     

    Tillsammans med Region Skåne och övriga kommuner i samverkan vill Helsingborgs
    stad fortsätta att utveckla färdtjänstresorna. Ett aktuellt exempel är den utveckling och
    satsning som har skett kring våra särskilda skolresor, där vi idag levererar avsevärt
    förbättrade och uppskattade tjänster.

     

    Helsingborg den 9 december 2016

    Christian Orsing (M)
    stadsbyggnadsnämndens ordförande

     

     

     

    Mer info
  • Inskickat till min mening om färdtjänsten i Helsingborg

    Vi kunde nyligen läsa i Helsingborgs Dagblad om Joy Söderholms upplevelser om att åka färdtjänst i Helsingborg.

    Denna bild som hon ger visar på stora brister inom dess organisation, dessa upplevelser är självupplevda och det kan ingen verksamhetschef ta ifrån henne som påstår motsatsen.

    Jag tycker som politiker att det inte är försvarbart att en verksamhet som är så viktigt för dem som är beroende av den behandlas så illa och att det är ett slöseri av skattemedel utan dess like.

    Jag tycker som anhörig till resenärer att det är för jävligt rent ut sagt att det år efter år ska få hålla på så här, vi pratar om människor som behöver den här hjälpen som bäst men tyvärr många gånger behandlas väldigt illa.

    Ett exempel som jag själv fick se var en resenär som lämnades på trottoaren i sin rullstol utan möjlighet att ta sig in och upp till 7:e våningen där han bor mitt i vintern  av en chaufför med motiveringen att jag inte har tid med dig, ska det verkligen behöva gå till så i ett så kallat välfärdssamhälle kan man fråga sig?

    Vårt land är så rikt, får man ju höra hela tiden men inte märks det i alla fall inom färdtjänsten.

    Jag har upprepade gånger drivit frågan politiskt att Helsingborgs stad ska ta tillbaka färdtjänsten från region Skåne men intresset för övriga politiker är minst sagt ljumt, jag tror att det beror på att de tycker det är bekvämt att slippa hantera den här frågan för man kan ju hela tiden skylla på Region Skåne när bilar blir försenade, inte ens Socialdemokraterna ville stödja oss Sverigedemokrater när vi pratade om att färdtjänst chaufförerna skulle ha ordentliga löner och inte löner som baseras på vad de kör in så att vi kanske kunde behålla bra chaufförer och få normala arbetsförhållanden. Man menar på att det billigare att låta regionen sköta det och det har jag hela tiden ifrågasatt men jag anser att om vi ska ha den här typen av verksamhet så ska denna också vara fullgod i kvalitet och då ska det om nödvändigt också får lov att kosta mer. Våra resenärer ska inte behöva bli brickor i ett ekonomiskt spel, och jag som anhörig ska inte behöva känna en oro för vad mina anhöriga kan råka ut för när de ska resa.

    För övrigt på tal om att verksamheten skulle vara billigare i regionalt utförande så visar siffror för 2015 från region Skåne att Helsingborgs stad har betalat drygt 36 miljoner för färdtjänsten till region Skåne men region Skånes kostnader var bara 24 miljoner, Helsingborg stad har alltså betalat hela 32 procent mer är den faktiska kostnaden eller hela 11 miljoner kronor, hur de ansvariga politikerna får den ekvationen att gå ihop kanske de kunde vara vänliga att förklara?

    Jag kräver att Helsingborgs stad snarast återtar färdtjänsten och ger våra resenärer den kvalité på resorna som de faktiskt har rätt till.

    Michael Rosenberg

    Kommunalråd (SD)

     

     

    Mer info
  • Helsingborgs BT kemi? Insändare inskickad till Helsingborgs Dagblad

    På senaste Kommunfullmäktige var det många hårda ord från övriga partier p.g.a. att vi Sverigedemokrater är motståndare till att upplåta mark på Kemiraområdet för mellanlagring av flygaska. Flygaska är en restprodukt som uppstår när man renar röken från värmeverken. Denna är klassad som miljöfarlig och innehåller tungmetaller, gifter och salter.

    Tanken är att vi ska ta emot flygaska från andra städer i Sverige och Danmark och sen ska denna skeppas med båt till Norge för slutförvaring. Det är inga små mängder det handlar om eftersom Anders Lundström (KD) som är ordförande i Miljönämnden sa att om detta skulle fraktas med lastbil istället för med båt så motsvarar det 40 varv runt jorden.

    Är det inte bra att detta går med båt istället för lastbil? Givetvis, men det vi motsätter oss är att lägga så stora mängder tungmetaller och gifter nära bostäder och stränder. Blir det spill i Öresund när det ska lastas på båten? Risken är dessutom överhängande att de lastbilar som kommer och tippar av askan kör i denna och det som fastnar på däcken sprids från Kemira och sen längs med hela Rusthållsgatan.

    Hur länge dröjer det innan vi hittar spår av dessa gifter i vårt grundvatten?

    Därför är vi Sverigedemokrater motståndare till detta upplägg och tycker att vi endast ska ordna med transporter av vår egen aska från Filbornaverket.

     

    Det som förvånar oss mest är att Miljöpartiet stödjer och talar sig varm för detta. Kanske är det priset man får betala för att få några kommunalråds- och ordförandeposter? Men vad säger de som röstat på detta parti?

     

    Kent Davidsson

    Sverigedemokraterna Helsingborg

    Mer info