Vår politik | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Vår politik i Helsingborg

Här kan ni se våra lagda motioner och andra politiska evenemang som skett i föreningen.

• Föreläsning med Henrik Vinge och Jacob Hagnell

Lördagen den 19 oktober höll Sverigedemokraternas vice gruppledare i riksdagen, och tillträdande gruppledare, Henrik Vinge en föreläsningar med temat integration, för distriktets medlemmar på Radisson Blu i Helsingborg. Det var SD Skåne som anordnade föreläsningen tillsammans med SD Helsingborg och moderator var Jacob Hagnell ifrån Sverigedemokraternas Kommunikationsavdelning.

Över 100 personer hade tagit sig till Helsingborg varav salen blev fullsatt.

Johan Wifralius, distriktsordförande för SD Skåne, och Pontus Andersson, ordförande för SD Helsingborg, hälsade alla närvarande och gästerna välkomna.

Jacob Hagnell ställde aktuella frågor till Henrik Vinge under hela föreläsningen och den inleddes med att Henrik Vinge förklarade missförståndet med att Sverigedemokraterna skulle vilja ta bort skyddsombuden. Någon som den socialdemokratiska socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi anklagat Sverigedemokraterna för. Det visades även ett klipp av Magnus Persson, ledamot i Arbetsmarknadsutskottet för Sverigedemokraterna, som sågade Shekarabis utspel.

Stora delar av föreläsningen behandlade dock ämnet invandring och integration. Henrik Vinge förklarade att det var exakt tio år sedan Jimmie Åkesson publicerade sin mycket uppmärksammade artikel i Aftonbladet och hur debatten har förändrats sedan dess. Tiden och samhällets utveckling visade att Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna hade rätt hela tiden. Henrik Vinge förklarade även att Sverige fortfarande har en massinvandring trots att regeringen vill påskina att Sverige har en sträng integrationspolitik, vilket inte är fallet. Efter detta blev det tid för frågor från publiken och fika.

Efter fikat föreläste Henrik Vinge om partiets skuggbudget och tog upp några aktuella frågor. Även frågan om kvinnors trygghet togs upp. Föreläsningen avslutades med fler frågor från publiken.

De närvarande medlemmarna var mycket nöjda men dagen och många intressanta frågor ställdes även till föreläsarna.

Text och bilder från SD Skånes hemsida.

• Sverigedemokraterna omnämns i Helsingborgs Dagblad

I helgen har Sverigedemokraterna omnämnts i två artiklar Helsingborgs dagblad. Den första gäller att två privatdrivna vårdboenden ska kommunaliseras, den andra artikeln gäller att vi fick genom att koloniområdenas avtal ska skrivas på 10 år istället för 5 år som tidigare var föreslaget.

Länkar till artiklarna hittar ni här:

Två privatdrivna vårdboenden blir kommunala igen: ”Vi är jätteglada!”

Kommunen svänger och ger koloniområdena tioåriga avtal

• Glad midsommar!

Hoppas att ni alla får en fantastisk midsommar!

• Glad nationaldag!

Glad nationaldag! Hoppas att ni alla har haft en fantastisk dag i det fina vädret! 🇸🇪🇸🇪

• Jimmie Åkesson besökte Helsingborg

Tack alla som trotsade regn och rusk för att få träffa vår partiledare, Jimmie Åkesson, på Stortorget!

Träffen kombinerades med en pressträff där riksmedia var på plats för att ta del av SD:s nya satsning inför EU-valet, där vi bemöter Socialdemokraternas lögner om partiet. Länk till sidan hittar ni här: https://sd.se/lognfabriken/

Vill du också bli en del av SD-gemenskapen? Bli det redan idag! https://formular.sd.se/sd/medlemsansokan/

Mer info
  • ”Hård debatt om vårdboende i Rydebäck – SD skällde men erbjöd också samtal”

I november ifjol beslutades att ett kommunalt vårdboende ska byggas i Rydebäck. Men den styrande Alliansen vill inte ha något boende. Oppositionen är upprörd och menar att det smygprivatiseras. SD skällde tillsammans med S och V – men öppnade samtidigt för samtal med Alliansen.

Michael Rosenberg (SD):
    – Boendet ska vara klart 2022. Det tar ett och ett halvt till två år och jag tycker att det är väldigt anmärkningsvärt att man inte har beställt boendet ännu. Privata vårdboende ska vi inte ha i staden, sa han.
    Michael Rosenberg verkade dock ta visst intryck av Alliansens argumentation:
    – Under debatten har jag hört en massa påståenden som jag inte har hört innan. Det är märkligt att det kommer nu. Är det bekymmer kräver jag att man lyfter frågan, annars förväntar jag mig att beslutet verkställs.
    Han öppnade samtidigt för dialog kring det beslutade vårdboendet:
    – Är läget så illa, knacka på dörren och tala om att ni vill ha ett möte, och det ganska omgående, sa han.
  • Glad påsk!

SD Helsingborg vill passa på att önska er alla en glad påsk!

• Bevara Sundspärlan!

Sverigedemokraternas kommunalråd, Michael Rosenberg, meddelade igår i en intervju med Sveriges Radio att SD Helsingborg kommer göra vad de kan för att verksamheten ska kunna drivas vidare.

SD ställer sig inte heller bakom några byggplaner för vare sig bostäder eller en skola och därigenom så faller också den politiska majoriteten och skälet för uppsägningen.

Det finns nu alltså en politisk majoritet för att rädda Sundspärlan, genom att rösta nej till planen att bland annat bygga bostäder på tomten.

Lyssna på inslaget från SR här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7196732&fbclid=IwAR0rOF7zacuPOl-b5mnDUIE33x7ntuth1-Aso8Q635Jn4hYGuslUtll_gAc

Interpellation till Kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson

2018-11-30 så valde Sundspärlan Exploatering AB, där du är ordförande, att säga upp avtalet med Nöjesparken Sundspärlan AB med motiveringen att området ska exploateras och bebyggas med skola och bostäder.

Sverigedemokraterna ställer sig inte bakom några byggplaner för vare sig bostäder eller en skola och därigenom så faller också den politiska majoriteten och skälet för uppsägningen.

Med anledning av ovan så undrar jag följande:

– Kommer du nu att verka för att uppsägningen dras tillbaka?

– Finns det nu inte ett skäl för att likvidera Sundspärlan Exploatering AB?

– Kommer du nu att verka för en varaktig lösning av Sundspärlans framtid?

Michael Rosenberg
    Kommunalråd (SD)