Vår politik | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Vår politik i Helsingborg

Här kan ni se våra lagda motioner och andra politiska evenemang som skett i föreningen.

• Valmanifest för SD-Helsingborg 2018

Klicka på länken för att läsa vårt manifest.

Valmanifest

Mer info
  • Fina siffror för SD-Helsingborg i Novus undersökningen som Helsingborgs Dagblad publicerade idag.

Härliga siffror inför valet i Helsingborg 🙂

Kommunfullmäktige består av 65 ledamöter. Det krävs därför 33 mandat för att få egen majoritet. Så här fördelas mandaten utifrån HD:s opinionsmätning (dagens läge inom parentes):

Moderaterna: 19 (19).

Liberalerna: 3 (4).

Centerpartiet: 3 (2).

Kristdemokraterna: 2 (2)

Socialdemokraterna: 17 (19).

Vänsterpartiet: 5 (3).

Miljöpartiet: 3 (6).

Sverigedemokraterna: 13 (10).

Alliansen (M, L, C, KD): 27 (27).

Dagens blågröna styre (alliansen plus MP): 30 (33).

De rödgröna (S, V, MP): 25 (28).

Fotnot: Vi har använt oss av Valmyndighetens valsimulator för att räkna ut mandaten utifrån den opinionsundersökning som Novus gjort åt HD.

• Inför ett återvändarcenter i Helsingborg

Att Helsingborgs kommun har problem kopplat till ett stort utanförskap är ingen hemlighet för någon. Stora kostnader för försörjningsstöd och barn som ser sina föräldrar växa upp utan arbete skapar ofta en ond cirkel vilken leder till att även nästa generation blir försatt i samma utanförskap. Någonting måste göras för att förbättra denna situation.

Återvandring ska inte ses som något främlingsfientligt – tvärt om! En persons bild av vad som är dennes hem tar lång tid att förändra, inte minst om tiden i ens nya land blir svår och är kantrad av ett långt utanförskap. En välfärdsstat fungerar bara då alla som kan bidra också bidrar så mycket de kan. Är du utlandsfödd och inte kommer in i samhället kanske personen ifråga funderar på om Sverige verkligen är landet för honom eller henne.

Genom att i kommunal regi starta ett så kallat återvändarcenter vill vi att staden ska bistå de människor som vill starta upp ett nytt liv i deras respektive hemländer. Det kan handla om personer som idag befinner sig i Sverige illegalt eller personer som på ett eller annat sätt känner att deras tid i Sverige har nått sin vägs ände. På återvändarcentret ska det finnas personal som kan bistå dessa personer med all information som kan tänkas behövas.

Helsingborgs stad bör samtidigt utreda på vilken nivå ett kommunalt återvändarstöd bör ligga på för att öka andelen personer som frivilligt väljer att lämna landet för att återvända hem. En summa kan i Sverige uppfattas som låg, men kan vara desto mer värd i personernas hemländer. Med tanke på att kommunen i detta fall rör sig in i områden som kan anses röra sig utanför det kommunala åtagandet skulle kommunstyrelsen därför kunna tillskriva regeringen om ett statligt stöd för att kunna öka nivån på återvändandet.

För att nå ut till personerna som kan tänkas vilja återvända menar vi att information om återvändarcentret årligen bör skickas ut till utrikesfödda personer i arbetsför ålder som nolltaxerat de senaste fem åren i deras vuxna liv. Informationen ska finnas tillgänglig på olika språk för att nå ut till så många som möjligt. Information som detta utskick ska tänkas innehålla kan vara adressen till återvändarcentret, summan på återvändarbidraget samt allmän information om hur personalen på återvändarcentret kan bistå.

Sverigedemokraterna yrkar att kommunfullmäktige beslutar:

– att ge berörda nämnder i uppdrag att utreda möjligheten till uppstartandet av ett återvändarcenter inom Helsingborgs stads regi.

– att ge berörda nämnder i uppdrag att utreda på vilken nivå ett återvändarbidrag bör ligga på för att få så stor effekt som möjligt till en så liten kostnad som möjligt.

– att ge berörd nämnd i uppdrag att årligen skicka ut information om återvändarcentret till utrikesfödda personer i arbetsför ålder som nolltaxerat de senaste fem åren.

Pontus Andersson (SD)

Felix Lindau (SD)

Mer info
  • SD-Helsingborg presenterar vad som förmodligen är partiets starkaste lista till kommunfullmäktige i hela Sverige med 72 namn !

1. Michael Rosenberg 49 Kommunalråd
    71. Susan Andersson 68 Mäklare
    72. Gilberth Storm 66 Säljare
    Mer info
  • SD-Helsingborg har valt sitt huvudlag till nästa mandatperiod.

Efter ett extra insatt gruppmöte med de första 20 namnen på den listan som vi går till på val med och som valdes på vårt årsmöte den 20 januari 2018 så valdes följande lag till mandatperioden 2018-2022 efter ett provval. Övriga platser till nämnder, bolagsstyrelser m,m kommer att väljas efter valet.

Gruppledare och kommunalråd

Vice gruppledare

Politisk sekreterare

Ledamöter till kommunstyrelsen

• SD-Helsingborgs årsmöte 2018

I lördags så höll SD-Helsingborg årsmöte och valde styrelse samt valde sina kandidater till kommunfullmäktige för valet 2018. Samtliga från föregående års styrelse omvaldes till den nya styrelsen och till listan för kommunfullmäktige så hade hela 94 kandidater inkommit vilket kan jämföras med 38 kandidater inför valet 2014 vilket var väldigt glädjande. Helsingborg har efter Stockholm flest kandidater till kommunfullmäktige inom hela SD-Sverige.

Ovan är den omvalda styrelsen som består av följande

Vice ordförande

2:e Vice ordförande

Ledamöter

Dick Johansson

Suppleanter

Ulrika Persson

Victoria Tibom

Eftersom det numera bara finns en enda valkrets i Helsingborg så kunde valberedningen bara föreslå 73 namn som sedan valdes in men listan fick sedan justeras något då några kandidater hade fått ändrade förutsättningar sedan valberedningens möte samt det faktum att valsedlarna för årets val kommer att ha en ändrad logga vilket bara tillåter max 72 namn.

De invalda är enligt den här länken. Valsedel 2018

Mer info
  • Motion angående digital justering av protokoll

Under ett politiskt verksamhetsår i Helsingborgs stad justeras ett stort antal protokoll och

varje protokoll ska, utöver ordföranden, även justeras av en ledamot.
    Den ledamot som ska justera ett protokoll på t.ex. Rådhuset har rätt till ersättning för förlorad arbetsförtjänst och för de resekostnader som kan uppkomma. Det innebär att
    protokolljusteringen förutom att ta de förtroendevaldas tid i anspråk även kan medföra
    kostnader för staden.

Genom digital protokolljustering skulle de förtroendevalda kunna godkänna protokoll
    via exempelvis mejl, och därefter vid nästkommande möte fysiskt justera genom underskrift. Ett annat möjligt alternativ skulle kunna vara att protokoll godkänns
    i någon form av e-tjänst där den förtroendevalda med sin e-legitimation direkt kan
    signera och därmed godkänna protokollet. Denna hantering skulle snabba upp
    processen för såväl tjänstemännen som de justerande politikerna.

Det vore därför av vikt att utreda möjligheterna att införa digital justering av
    sammanträdesprotokollen i Helsingborgs stad. Det kan handla om både lagenliga
    aspekter då det uttrycks i kommunallagen att protokoll ska justeras inom 14 dagar och även
    om ekonomiska aspekter.

Med anledning av ovanstående yrkar Sverigedemokraterna i Helsingborg:

att utreda hur digital justering av sammanträdesprotokoll kan införas i Helsingborgs stad.

För Sverigedemokraterna Helsingborg

Mer info
  • Replik till insändaren ”Pinsamt att just SD pekar ut invandrare för brottslighet” av Jan Björklund och Mats Fuchs, båda (S). HD Min mening 2/11.

Nej, SD försöker på intet sätt ”tillskriva invandrarna och invandringen som problemet” när det gäller det eskalerande grova våldet, varken i samhället i stort eller i Helsingborg. Påståendet, att SD skyller allt på invandring − nu senast framfört av de S-märkta Helsingborgspolitikerna Jan Björklund och Mats Fuchs − blir dock inte mer sant bara för att det upprepas som ett mantra. Däremot ser vi verkligheten som den är: när Sverige öppnade sina dörrar på vid gavel för massinvandring och 163 000 flyktingar/asylsökande varnade vi för de konsekvenser som övriga partier först blåögt förnekade, men som nu är tydliga för alla och envar. Det råder kris i hela samhället − skola, vård, omsorg, bostadspolitik − och att inte se sambandet, eller till och med förneka det, mellan flyktingströmmen och dagens situation är patetiskt. Sverige får nu betala för en gränslös naivitet och ett totalt förnekande av verkligheten som Björklund och Fuchs är goda exempel på. Vi i SD påstår inte, och har heller aldrig påstått, att det är uteslutande invandrare som begår grova brott, men att personer med invandrarbakgrund är klart överrepresenterade i brottsstatistiken har mer än 40 års forskning kunnat belägga. Detta enligt en rapport från Brottsförebyggande rådet, Brå, från 2005. Och frågan är hur man med hedern och trovärdigheten i behåll kan bestrida detta Sedan dess har invandringen antagit helt andra proportioner, men krav på en ny rapport har hårdnackat tillbakavisats av Björklunds och Fuchs partibroder, justitie- och inrikesminister Morgan Johansson, som fram till juli i år också innehade migrationsministertaburetten. Varför denna ovillighet till ny statistik, som ju faktiskt skulle kunna visa på en helsvensk överrepresentation, kan man bara spekulera i.

Björklund och Fuchs anser det vara ”pinsamt om än föga förvånande” att SD, enligt deras uppfattning, ser invandrare som ”problemet”. Men det som verkligen är pinsamt − och ingalunda förvånande − är hur dessa herrar högt och brett ordar om vilka åtgärder ministären Löfven har vidtagit för att komma åt den ökande brottsligheten. Bland annat har regeringen gjort en satsning på polisen som inte har skådats på hela 2000-talet. Ja, ett grepp som lyckligtvis saknar motstycke är väl rikspolischefens utdelande av armband för att komma till rätta med de sexuella ofredandena. Men hur kan man tala om en satsning på polisen när exempelvis anmälningar av grova sexualbrott som våldtäkt lämnas därhän eftersom polisen inte har resurser? Och ser vi till Helsingborg märks inte mycket av denna satsning. Så sent som den 31 oktober sköts en 20-åring till döds i Bårslöv, bara ett av många brott med dödlig utgång i staden. Och enligt en i juni år publicerad rapport från Rikspolisstyrelsen hotas Dalhem, Drottninghög, Fredriksdal och Söder att på sikt tas över av kriminella gäng. Frågan är om fler fritidsgårdar kan lösa problemen i Helsingborg − något som Björklund och Fuchs dock tycks tro.

Michael Rosenberg (SD)

Komunalråd

Mer info
  • Nu är personrösterna räknade i kyrkovalet för kyrkofullmäktige i Helsingborg.

Sverigedemokraternas gruppledare i kyrkofullmäktige Karin Forsell fick flest personröster av alla kandidater i Kyrkovalet.

Karin Forsell som också är ledamot i både stiftsfullmäktige och i kyrkomötet säger ” jag är både glad och tacksam över det stora stödet som både partiet och jag har fått i kykovalet, det är hedrande”

Karin Forsell fick hela 172 personröster, ett klart övertag mot tvåan socialdemokraternas Aina Modig Lindell som fick 141 personröster och treans Samuel Lilja från Borgerligt Alternativ som fick 88 personröster.

Tack alla ni som röstade på Karin Forsell och Sverigedemokraterna.

• Genmäle till Jan Björklund och Mats Fuchs

I en debattartikel i HD föreslår de båda S-märkta politikerna Jan Björklund och Mats Fuchs tydligen på fullt allvar några åtgärder som de menar ska stoppa det allt mer eskalerande bruket av kraftigt våld i Helsingborg. Här, liksom på de flesta andra platser i Sverige, löser de inblandade numera sina konflikter, som inte sällan är bagatellartade, med knivar och skjutvapen.

Ingredienser i Björklunds och Fuchs recept på en tryggare miljö för helsingborgarna är bland annat att det ska skapas ”mötesplatser” som exempelvis ”bibliotek, fritidsgårdar och utemiljöer” där människor kan mötas och ”umgås över generationsgränserna”. Man kan ju undra i vilken bubbla dessa två herrar lever. Från flera håll kommer till exempel nu larmrapporter om en radikalt försämrad miljö på biblioteken, där stökiga individer inte drar sig för att hota personal eller andra besökare Artikelförfattarna förklarar också det ökande våldet med de förhållanden som socioekonomiskt svaga förhållanden grupper lever under. Som om detta vore en naturlag! Men det är signifikativt för vänstern att frånta individen det egna ansvaret och i stället servera allt på en silverbricka.

Fler fritidsgårdar löser inga problem; stök, hot, skadegörelse har rapporterats från flera svenska orter. Genom en ansvarslös − och inte minst kravlös − invandringspolitik i kombination med ett omyndigförklarande av den enskilde individen, har de två senaste regeringarna försatt landet i en situation som det kräver krafttag för att reda upp.

Att individen har ett eget ansvar anser vi Sverigedemokrater vara en självklarhet − allt annat är respektlöst och kontraproduktivt. Dessutom vill vi se fler kommunala ordningsvakter och att utbildning i värderingar blir obligatoriska för unga pojkar som visar minsta tendens till stök- och våldsbenägenhet.  Och det är åtgärder som ska sättas in omedelbart. Det är lättare att släcka små lågor än att vänta på fullt utvecklad brand.

Michael Rosenberg (SD)

Kommunalråd i Helsingborg