Vår politik | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Vår politik i Helsingborg

Här kan ni se våra lagda motioner och andra politiska evenemang som skett i föreningen.

• Sverigedemokraterna omnämns i Helsingborgs Dagblad

I helgen har Sverigedemokraterna omnämnts i två artiklar Helsingborgs dagblad. Den första gäller att två privatdrivna vårdboenden ska kommunaliseras, den andra artikeln gäller att vi fick genom att koloniområdenas avtal ska skrivas på 10 år istället för 5 år som tidigare var föreslaget.

Länkar till artiklarna hittar ni här:

Två privatdrivna vårdboenden blir kommunala igen: ”Vi är jätteglada!”

Kommunen svänger och ger koloniområdena tioåriga avtal

• Glad midsommar!

Hoppas att ni alla får en fantastisk midsommar!

• Glad nationaldag!

Glad nationaldag! Hoppas att ni alla har haft en fantastisk dag i det fina vädret! 🇸🇪🇸🇪

• Jimmie Åkesson besökte Helsingborg

Tack alla som trotsade regn och rusk för att få träffa vår partiledare, Jimmie Åkesson, på Stortorget!

Träffen kombinerades med en pressträff där riksmedia var på plats för att ta del av SD:s nya satsning inför EU-valet, där vi bemöter Socialdemokraternas lögner om partiet. Länk till sidan hittar ni här: https://sd.se/lognfabriken/

Vill du också bli en del av SD-gemenskapen? Bli det redan idag! https://formular.sd.se/sd/medlemsansokan/

Mer info
  • ”Hård debatt om vårdboende i Rydebäck – SD skällde men erbjöd också samtal”

I november ifjol beslutades att ett kommunalt vårdboende ska byggas i Rydebäck. Men den styrande Alliansen vill inte ha något boende. Oppositionen är upprörd och menar att det smygprivatiseras. SD skällde tillsammans med S och V – men öppnade samtidigt för samtal med Alliansen.

Michael Rosenberg (SD):
    – Boendet ska vara klart 2022. Det tar ett och ett halvt till två år och jag tycker att det är väldigt anmärkningsvärt att man inte har beställt boendet ännu. Privata vårdboende ska vi inte ha i staden, sa han.
    Michael Rosenberg verkade dock ta visst intryck av Alliansens argumentation:
    – Under debatten har jag hört en massa påståenden som jag inte har hört innan. Det är märkligt att det kommer nu. Är det bekymmer kräver jag att man lyfter frågan, annars förväntar jag mig att beslutet verkställs.
    Han öppnade samtidigt för dialog kring det beslutade vårdboendet:
    – Är läget så illa, knacka på dörren och tala om att ni vill ha ett möte, och det ganska omgående, sa han.
  • Glad påsk!

SD Helsingborg vill passa på att önska er alla en glad påsk!

• Bevara Sundspärlan!

Sverigedemokraternas kommunalråd, Michael Rosenberg, meddelade igår i en intervju med Sveriges Radio att SD Helsingborg kommer göra vad de kan för att verksamheten ska kunna drivas vidare.

SD ställer sig inte heller bakom några byggplaner för vare sig bostäder eller en skola och därigenom så faller också den politiska majoriteten och skälet för uppsägningen.

Det finns nu alltså en politisk majoritet för att rädda Sundspärlan, genom att rösta nej till planen att bland annat bygga bostäder på tomten.

Lyssna på inslaget från SR här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7196732&fbclid=IwAR0rOF7zacuPOl-b5mnDUIE33x7ntuth1-Aso8Q635Jn4hYGuslUtll_gAc

Interpellation till Kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson

2018-11-30 så valde Sundspärlan Exploatering AB, där du är ordförande, att säga upp avtalet med Nöjesparken Sundspärlan AB med motiveringen att området ska exploateras och bebyggas med skola och bostäder.

Sverigedemokraterna ställer sig inte bakom några byggplaner för vare sig bostäder eller en skola och därigenom så faller också den politiska majoriteten och skälet för uppsägningen.

Med anledning av ovan så undrar jag följande:

– Kommer du nu att verka för att uppsägningen dras tillbaka?

– Finns det nu inte ett skäl för att likvidera Sundspärlan Exploatering AB?

– Kommer du nu att verka för en varaktig lösning av Sundspärlans framtid?

Michael Rosenberg
    Kommunalråd (SD)

Interpellationen som PDF: Interpellation till Peter Danielsson

• Motion om återvändande IS-terrorister till Helsingborg

2019-04-09

Sverigedemokraterna Helsingborg inkom idag med en motion om att Helsingborgs stad ska arbeta fram riktlinjer för att förhindra att IS-terrorister som återvänder till Helsingborg erbjudas någon form av stöd. I motionen nämner vi att kommunens ekonomiska eller personella resurser ej ska tas i anspråk för personer som på något sätt stöttat den Islamiska staten.

Den som anslutit sig till en terrororganisation, vars syfte är att förgöra vårt fria och demokratiska samhälle, har också vänt sig bort från vårt samhälle. Därför ska inte våra skattepengar gå till dessa personers uppehälle i form av exempelvis försörjningsstöd, utbildning eller kostnader för boende.

Yrkandet i vår motion lyder att uppdra åt samtliga nämnder, beredningar och styrelser som berörs av eventuella återvändande IS-terrorister att arbeta fram riktlinjer för att förhindra någon form av stöd till dessa. Beslut om varje enskilt fall där återvändande föreslås inte ges stöd ska därefter fattas i de respektive nämnderna.

Motionen i sin helhet hittar ni här: Motion – Återvändande IS-terrorister