Sveriges gränskontroller måste återupprättas. Insändare inskickad till Helsingborgs Dagblad. | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Med en invandring på över 10,000 asylsökande i veckan är situationen akut, även de som tidigare uppfattat läget som lugnt har nu börjat inse att Sverige har passerat någon slags gräns för vad som är hanterbart.

Att invandringen varit för hög en längre tid är inget som undgått oss Sverigedemokrater. Så sent som i våras anade åtminstone jag att någonting var på väg att gå sönder gällande Helsingborg skolor när barn- och utbildningsnämnden tilldelades ett bidrag på 30 miljoner kronor från kommunstyrelsen på grund av så kallade ”volymökningar”.Dessa nyord är något som ofta återkommer i den politiska debatten i staden problem kallas för ”utmaningar” och baracker har börjat kallas för ”skolpaviljonger”.

För alla tala klarspråk har den stora invandringen till staden lett till att staden inte har råd med renovering av befintliga skolbyggnader utan bara byggandet av nya. Problemet är att invandringen sker i en så pass hög takt att staden får placera baracker på skolgården för att eleverna ska ha någonstans att ta vägen, Rydebäcksskolan är ett sådant exempel.

Den femte oktober kunde vi läsa ett pressmeddelande från Helsingborgs stad om att staden valt att göra Norrehedshallen till ett boende för nyanlända invandrare i väntan på att bli placerade. Var de sedan ska placeras vet ingen, inte heller när. Givetvis påver-kar detta både skolor och idrottsföreningar som använder lokalen.

En fråga som denna naturligtvis ska behandlas i nämnder för att beslutet sedan ska tas i kommunstyrelsen, så har inte varit fallet. Dialogen med oppositionen har både i denna fråga och om frågan gällande tiggarnas tältläger på Stenbrogården varit obefintlig.

Invandringen till Sverige ser inte ut att minska och de sju andra partierna i Sveriges riksdag har visat folket att oavsett hur hög invandringen till Sverige är så vägrar de göra den med restriktiv. Oavsett hur svårt det är för oss att hitta boende till de nyanlända och oavsett hur svårt det är för våra svenska ungdomar att hitta bostad fortsätter de på den inslagna vägen.

Jag lämnade i tisdags in en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Peter Dani-elsson gällande dessa frågor och rådande invandringskris. Jag ser fram emot en bred debatt med många deltagande partier för att sätta fingret på hur vi alla egentligen står i frågan.

Sverigedemokraterna är tydliga, vi kommer alltid att prioritera oss Svenska medborgare i första hand och jag är helt säker på att de andra inte håller med mig.

Pontus Andersson (SD) gruppledare för Sverigedemokraterna i Barn och utbildningsnämnden, Helsingborg.

1. Ulla och Tore Övemar 9 oktober, 2015 Svara

Ja! det bevisar ju att ni och vi hade rätt hela tiden! bra jobbat, hälsar Ulla!

2. Börje Wigström 10 oktober, 2015 Svara

Det talas ofta om att Sverige är ett rikt land. Nu får man istället uttrycka sig I termen var ett rikt land. När skola, vård, omsorg och rättsväsendet med ett fåtal poliser som skall ombesörja och stödja samhället med brottsbekämpning inte fungerar p.g.a att samhällsresurserna inte räcker till då kan vi inte belasta samhället med all den invandring som sker I dag.

Arbetskraftsinvandring är något som inte Sverige skall ta I sin mun. Det finns ju Inga jobb att få. Sveriges ungdomar som måste bo hos sina föräldrar I vuxen ålder eftersom bostadsbristen är så akut. Våra barn är en samhällsresurs som inte kan tas tillvara eftersom de inte kan få ett eget boende inte bara p.g.a bostadsbristen som sådan. Det beror också på att de inte kommer ut på arbetsmarknaden och kan tjäna egna pengar som är en förutsättning för att få ett förstahandskontrakt för en lägenhet. Många ungdomar flyttar ut och in med korttidsboenden med andrahandskontrakt.
    Ensamstående mammor med barn är en väldigt utsatt grupp som inte får den hjälp som de har rätt att kräva när det krisar till sig med ekonomin.
    Fattigpensionärer hur hanterar vi dem?