Sverigedemokraterna fällde internbudgeten för Kulturnämnden | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Sverigedemokraterna fällde internbudgeten för Kulturnämnden

Sverigedemokraterna i kulturnämnden valde på kulturnämndens möte den 19 November att stödja socialdemokraternas förslag till budget 2021 som med vårt stöd blir verklighet.

Kulturförvaltningen i Helsingborg driver idag Dunkers kulturhus, Fredriksdals museer och trädgårdar, Helsingborgs Bibliotek och en lång rad andra verksamheter. Av dessa verksamheter måste biblioteken anses vara en av dom viktigaste.

Helsingborgs Kommun har 11 bibliotek varav 9 av dessa är områdesbibliotek som ligger utspridda över hela Helsingborgs kommun. Dessa områdesbibliotek är tyvärr en underutnyttjad resurs.

Vi menar att Alliansen och deras tidigare samarbetspartner Miljöpartiet under flera års tid nedprioriterat och underfinansierat Helsingborgs områdesbibliotek och lagt dessa frigjorda resurser på andra verksamheter inom Helsingborgs kulturverksamhet, vilken inte kan anses vara en del av kärnverksamheten.

Den nya budgeten innehåller en del nedskärningar på områden som får anses ligga utanför kulturförvaltningens kärnverksamhet. Dessa frigjorda resurser kommer istället läggas på en utredning med det tydligt uttalade målet att ta fram förslag på hur vi kan stärka kommunens områdesbibliotek med bättre öppettider och bredare utbud av böcker och annan media. Helsingborgs kommun är större än Helsingborgs stad.

Kommuninvånare som bor utanför stadens centrum förtjänar bättre.

Den nya budgeten är ett litet steg i rätt riktning.

Sebastian Nilsson, gruppledare i kulturnämnden (SD)