Svar till John Karlsson Min mening 31/3-14 | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Svar till John Karlsson Min mening 31/3-14

Vi ser idag att fler och fler pensionärer blir medlemmar i Sverigedemokraterna och förhoppningsvis så får vi tillräckligt många röster i höstens val så att vi kan få igenom vår politik. En av de viktigaste frågorna som vi driver är att de personer som byggt upp det välstånd vi har i Sverige ska ha en bra och trygg ålderdom.

Vi satsar totalt 19 miljarder mer än alliansen på äldrefrågor. Detta är några av de punkter vi Sverigedemokrater lagt fram i vår skuggbudget för åren 2014-2017:

·         Vi vill sänka skatten för pensionärerna med 9 miljarder vilket skulle ge i genomsnitt 400 kronor per månad i plånboken.

·         Vi vill satsa på de med de lägsta pensionerna genom att höja garantipensionerna samtidigt som vi vill sänka högkostnadsskyddet för vård och medicin. Vi vet att det finns äldre som inte har råd att gå till läkaren vid behov och det är tyvärr vanligt att man inte har råd att hämta ut sin medicin.

·         Vi vill satsa på fler äldreboenden så att de som behöver och vill bo på ett sådant ska ha rätt till detta. För någon vecka sedan kunde vi läsa om en dam på över 90 år som inte kände sig trygg i sitt hem och ville flytta till ett äldreboende men kommunen kunde inte erbjuda någon plats. Detta är inte acceptabelt.

·         Vi vill satsa 1,4 miljarder på att höja kvalitén på maten på äldreboenden så att maten smakar bättre, luktar gott samt att den innehåller den näring som våra gamla så väl behöver.

·         Vi vill även satsa 2 miljarder på att skapa 2 000 nya vårdplatser. Sverige har idag 2,7 vårdplatser per 1 000 invånare. Det är hälften mot vad t.ex. Finland har.

En röst på Sverigedemokraterna är en röst på att ovanstående kan bli verklighet. Får vi behålla vår vågmästarroll efter valet så kommer vi att kämpa för ett Sverige med en fungerande välfärd och ett Sverige där man kan känna sig trygg både som gammal och ung.

Vi är inte med i några allianser som gör att våra mål för ett bättre Sverige försvinner på vägen för att våra allianspartners har andra prioriteringar.

Kent Davidsson

Kandidat till Helsingborgs kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna