Svar till Jan Andersson och Gun Davidsson – Min mening den 27:e och 28:e januari | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Att ständigt känna vart vinden blåser och göra skolan till ett socialt forskningsexperiment är just det som fick den svenska skolan att förvandlas till det den är idag. Centralt i den konservativa ideologin finner vi idén om att skynda långsamt och bevara det som varit bra, något Socialdemokraterna totalt misslyckats med under sin tid vid makten. Jag kan bara upprepa det jag tidigare sagt, den svenska skolan har varit en skola i världsklass. Men tyvärr har socialliberaler som idé att gärna förändra och ofta utan att förbättra, något som är tragiskt både för skolan men framförallt för eleverna.

Gun Davidsson pratar om vikten att anställa mer personal i skolan och givetvis håller jag med. Att avlasta lärarna från pappersarbete genom att anställa exempelvis lärarsekreterare är något vi diskuterat i mitt parti i Helsingborg och kan komma med förslag om inom en snar framtid. Men pengar växer inte på träd! I samma mening nämner du modersmålsundervisning, något som både är oerhört dyrt och dessutom skadligt för integrationen, det viktiga är väl att personer med utländsk bakgrund lär sig bra svenska?

Om vi ska sätta vår skola i jämförelse med andra västerländska länder ligger Finland i topp. De tre viktigaste saker som skiljer den finska skolan från den svenska är:

1. Den är statlig, inte kommunal. Att den svenska skolan numer är kommunal ligger socialdemokraterna till last och är ett typexempel på hur man förändrar utan att förbättra.
  2. I stort sett hela världen börjar med betyg tidigare än i Sverige och de finska barnen får betyg från årskurs 4 – länder som ligger högt i PISA börjar väldigt tidigt med betyg.
  3. Kalla mig och mitt parti tjatigt men Finlands låga invandring, som är lägre än den som Sverigedemokraterna föreslår i sitt budgetförslag, påverkar givetvis. Detta är ett faktum som måste beaktas. Givetvis ska inte enskilda invandrare skyllas för detta, de flesta gör givetvis så gott de kan, men utifrån deras förutsättningar.

Att ta förslag från den finska välfungerande skolan och applicera på den svenska bör vara att gå åt rätt håll. I detta fall handlar det om att se ett exempel på en skola som fungerar, inte att gissa sig fram genom olika forskningsprojekt.

Pontus Andersson (SD)

Ledamot i barn- och utbildningsnämnden

1. Patric Reimer 1 februari, 2015 Svara

Bra talat Pontus!

mvh Patric.

2. Anonym 2 februari, 2015 Svara

En mycket välformulerad och klar analys av Pontus Andersson.
    Övriga ord är överflödiga.

Micke Carlsson

3. Gugge 3 mars, 2015 Svara

Inte att förglömma: Finska skolan har kunskapsplikt!! Något som vi inte skulle drömma om i vår svenska flumskola. Att krav kan ställas på elever och inte bara handla om närvaro!