Svar på insändare till SPI välfärden 25/5, infört i Helsingborgs Dagblad 1/6 | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Svar på insändare till SPI välfärden 25/5, infört i Helsingborgs Dagblad 1/6

Det är med stor glädje och skepticism som vi läser insändaren från Rolf Åström i Min Mening söndagen den 25/5. Det gläder oss att fler än vi Sverigedemokrater vill kämpa för de äldres villkor. Vi hör gång på gång från både Alliansen och de röd/gröna att det inte finns pengar några att satsa på våra äldre.
För lite mer än en månad sedan ville Socialdemokraterna göra en ”rejäl” satsning för att höja pensionerna. Man lovade 50 kr mer i månaden i pension än vad man har idag. Ska man skratta eller ska man gråta?
Vi Sverigedemokrater satsar 19 miljarder mer än Alliansen i vår budget på äldrefrågor. Vi vill: sänka skatten på pensionen så att alla pensionärer får ut 4-500 kr mer i månaden, höja garantipensionen för våra ”fattigpensionärer”, sänka gränsen för högkostnadsskyddet så att alla har råd med sina läkarbesök och att hämta ut sin medicin, bygga fler äldreboende där man serverar nylagad, välsmakande och näringsrik mat. Dessa satsningar är till 100% finansierade utan några skattehöjningar.
Vår skepticism mot SPI välfärden grundar sig på vad som hände förra gången man fick pensionärernas förtroende i Helsingborg. Vid valet 2006 så kom man in i kommunfullmäktige. Det första man gjorde var att acceptera en kommunalrådspost från fyrklövern vilket innebar att gruppledaren i SPI fick ett kontor i Rådhuset och ett bra arvode.
Så istället för en borgerlig fyrklöver så hade Helsingborg nu en femklöver och SPI välfärden hade blivit ett stödparti åt borgarna. Av de vallöfte man gett de äldre såg vi inte mycket och en sak är säker, du lurar inte Sveriges pensionärer ostraffat. Vid valet 2010 så åkte SPI Välfärden ut ur fullmäktige och Rådhuset lika fort som man kommit in.
Vi Sverigedemokrater kommer aldrig att ingå i några allianser. Under denna mandatperiod så har vi fällt både Alliansen och de röd/gröna när vi ansett att förslagen inte varit för Helsingborgarna bästa, likväl som vi har röstat med varje enskilt parti i sakfrågor som vi har bedömt varit för Helsingborgarnas bästa. Blockpolitiken hör till historien till, vi väljer den förnuftiga vägen.
Vår förhoppning är att vi får fortsätta att påverka efter valet i september så att vi kan kämpa för ett Helsingborg som är tryggt och bra att leva i både för gammal och ung.

Michael Rosenberg
Kommunalråd för Sverigedemokraterna i Helsingborg

1. Bengt Bengtsson 2 juni, 2014 Svara

Det är mycket bra att SD driver frågan om pensionärernas väl, då något annat politiskt parti inte visar intresse för de personer som under sitt arbetsliv varit med och byggt upp den välfärd son de övriga partierna gör sitt bästa för att rasera.

2. Anonym 5 juni, 2014 Svara

Tack, Micke !
    Det är med glädje man läser vad vårt parti arbetar o står för.
    Och pensionärerna har det vidrigt dåligt ställt. Utan släkt hade min mor fått välja mellan mat, läkare eller medicin. Någon resa hit räcker inte pensionen för.
    Sjukpensionärerna, en stor grupp, har inget stöd hos något parti. De får inte ens 50:- mer.
    Och någon Thailandsresa är omöjlig att ens tänka sig. Möjligtvis en tura 1 gång om året !
    Kanske partiet kan ta upp detta ytterligare elände svenska politiker gjort till ett helvete för gamla o sjuka !

Jag är stolt över partiet och ERA insatser på kommunen.

Ha en bra Nationaldag o undvik mångkulturellt 6:e – juni – firande på Fredriksdal.
    Än en gång tack !

Tornuggleman