Slöjor stänger ute kvinnor från gemenskapen i det offentliga rummet | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Slöjor stänger ute kvinnor från gemenskapen i det offentliga rummet

Vi har religionsfrihet i Sverige. Men likväl som det ger våra medborgare rätt att själva välja sin religion eller om man så vill ingen alls, så ska vi slippa religionen och dess plagg i det offentliga rummet.

Mohamed Hélaoui, ordförande i invandrarföreningarnas samorganisation i Helsingborg och intervjuad i en tidigare artikel kring slöjor i Helsingborgs Dagblad, säger:

“Det är människan som har valt den här lilla sjalen…

”Frågan är vem Hélaoui menar som har valt den här slöjan? Små flickor i skolan som inte kan leka obehindrat? Kvinnor som är täckta av slöja och stängs ute från gemenskapen i det offentliga rummet? Är det de som har valt slöjan? Vem är det egentligen som väljer slöjan?

Männen!  Det första som kvinnor i Iran och Syrien gjort när IS försvunnit, är att slänga sina slöjor. Det är männen som anser att kvinnorna ska ha slöjor, inte kvinnorna.

Slöjorna isolerar

Slöjorna isolerar kvinnorna och i vårt jämställda samhälle får kvinnorna svårt att ta sig in i samhället. En del företrädare för islam verkar inte anse att kvinnor ens ska vistas i det offentliga rummet och om de mot förmodan gör det, så ska de vara täckta från topp till tå. Muslimska kvinnor som lyckas ta sig ut i arbetslivet i Sverige, får ofta utstå utskällningar och påhopp från en del islamska företrädare.

Maria Winberg Nordström (L), kommunalråd i Helsingborg, arbetar för ett förbud att bära slöja i grundskolan. Hon argumenterar för att slöja alltid är ett uttryck för förtryck av flickor och kvinnor. Ett slöjförbud i grundskolan är något som vi i SD ställer oss bakom. Flickor ska få vara flickor. Om inte slöjor förbjuds i skolan, så fortsätter förtrycket av flickor och förtrycket följer dem sedan hela livet. Det fria samhälle vi har i Sverige ska inkludera alla kvinnor!

Helsingborgs kommunfullmäktige har antagit en plan för lika möjligheter. Flickor som tvingas bära slöja både i och utanför skolan, får inte samma möjligheter som andra barn. Slöjan är ett hinder på många sätt.

Michael Rosenberg

Kommunalråd (SD)

1. Gerd Biesterfeld 7 april, 2017 Svara

Jättebra Michael,
    Detta är en väldigt viktig del i att hålla vårt samhälle så öppet, demokratiskt som vi vill att Sverige skall vara och då är det av största vikt att det gäller alla på lika villkor, såväl män som kvinnor. Självklart är det upp till var och en att ha den tro man vill, dock skall allt ske inom ramen för vad vårt svenska samhälle står för, nämligen jämställdhet och samma rätt mellan könen och i skolan är detta extra viktigt då det är där som en stor del av våra framtida värderingar och uppträdanden i samhället grundlägges. Helt rätt att som Du sägen att SD skall ställa sig bakom ett slöjförbud i grundskolan.

Bra jobbat.
    MVH
    Gerd Biesterfeld

• Författare
      Michael Rosenberg 7 april, 2017 Svara

Tack

• Tore Övemar 7 april, 2017 Svara

Håller med!

2. Petri Kaldjärv 7 april, 2017 Svara

Jag håller med om skrivningen, egentligen borde stora val som tex. Religion vara något som borde begränsas till viss ålder tex 15 eller 18 år, för att man själv ska kunna göra ett moget beslut och eventuellt kunna stå på sig emot påtryckningar från omgivningen.

Hoppas att fler ställer sig bakom förslagen, det är en bra början.