Skygga inte för debatten | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Skygga inte för debatten

Skygga inte för debatten är rubriken på en debattartikel under opinion publicerat den 7 januari 2010 Länk: http://misc.hd.se/dagenstidning/hd/07/HD20100107.pdf sidan 3 författat av Lennart Pettersson (C) riksdagsledamot.

Här kommer en replik på Lennart Pettersson (C) debattartikel i HD/NST 100107 ”Skygga inte för debatten”. Tacksam för en snabb publicering.

SD välkomnar debatten!

Lennart Pettersson, riksdagsman för Centerpartiet påstår sig inte skygga för debatten med SD. Det är dock ingen bra utgångspunkt att tillskriva motparten epitetet ”främlingsfientlig” och dessutom inte ens motivera påståendet. Efter att felaktigt kommit med ett påstående så bygger Lennart upp en halmdocka.

Halmdockor är användbara retoriskt när meningsmotståndarens argument är besvärliga att bemöta. Halmdockan består i att Lennart bygger upp en nidbild av Sverigedemokraternas åsikter och argument. Sedan bemöter han den nidbilden istället för våra verkliga argument.

Även om det är omoraliskt, så är den största förloraren den nödvändiga debatten om den förda invandrings- och integrationspolitiken i Sverige. Till skillnad från i de flesta övriga Europeiska länder så saknas det i Sverige möjlighet att kritisera den havererade politiken vad gäller invandringen, dess kostnader och konsekvenser. Lennart menar då att det finns ”upplevda problem” i samhället idag.

Alla vill inte äta fläskkött. Ingen ska tvingas äta något de inte vill äta, men att ställa krav på att kött ska ritualslaktas eller kräva annat kött är inte att ta seden dit man kommer. Skolavslutningar förbjuds i våra kyrkor på grund av att invandrarelever med annan tro inte ska känna sig kränkta.

Sverigedemokraterna motsätter sig utvecklingen att majoriteten ska anpassa sig efter minoriteter. Centerpartiet tycker tvärtom. När SD ser problem med moskéer och muslimska församlingars hets mot judar och Israel, samt rekryterar ungdomar till islamistiska terrorgrupper, så frågar sig Centerpartiet vad det är för problem? Att kvinnor berövas lika rättigheter i samhället på grund av kulturella och religiösa föreställningar om heder relativiseras, liksom att räddningstjänst på flera håll i Sverige utsätts för stenkastning.

Professor Jan Ekberg har i en nyligen släppt statlig rapport visat att den misslyckade invandrings- och integrationspolitiken kostar skattebetalarna drygt 60 miljarder kr årligen, netto. Det är inget påstående utan hårda fakta. För övrigt så publicerade SCB en statlig rapport som slog fast att invandring inte är någon lösning på pensionsproblematiken, då även invandrare blir äldre.

Så långt har inte Lennart tänkt eller tagit del av de rapporter som berör hans riksdagsarbete. Samma rapport lyfter fram att många invandrare inte klarar av att försörja sig själva och grundproblemet till detta är deras låga utbildningsnivå. Sämst i kategorin är invandrare från Somalia, där endast ca 35 procent klarar av att försörja sig själva efter tio år i Sverige.

Om detta skulle jag vilja debattera med Lennart Pettersson. Vi är tveklöst överens om att invandrare bidragit till vårt samhälle och gett oss positiva kulturimpulser men vi tycks vara oense om att den förda politiken skapat mycket elände och misär för människor i samhället. Jag ser fram emot en givande debatt framöver med målet: Ett öppet och demokratiskt samhälle där alla har lika värde och rättigheter.

Jens Leandersson

Distriktsordförande Sverigedemokraterna