Rosenberg har aldrig mörkat sitt förflutna | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Rosenberg har aldrig mörkat sitt förflutna

Publicerad: 16:12 30/06/2014 på SD-kuriren

Dagens Nyheter (DN) och Helsingborgs Dagblad (HD) påstår idag att Michael Rosenberg, kommunalråd för SD i Helsingborg och ordförande för riksorganisationens valberedning, mörkat sitt brottsliga förflutna för partiet. Detta är felaktigt.

Rosenberg har varit uppriktig och öppen gentemot partiledningen om sitt förflutna. I början av 1990-talet – över 20 år sedan – dömdes den då 21-årige Rosenberg till fängelse för grov stöld, stöld, försök till stöld, bedrägeri och tillgrepp av fortskaffningsmedel. Han ingick då i en kriminell liga. Efter ytterligare en dom för inbrottsförsök och bilstölder, där han fick samhällstjänst, lämnade han sitt destruktiva och kriminella liv bakom sig. Några år senare blev han medlem i Sverigedemokraterna.

Under många år var Rosenberg medlem utan uppdrag i partiet. Många har också lärt känna honom inom partiet och han har under lång tid uppvisat att han är trovärdig när han hävdat att det förflutna tillhör just det förflutna.

När Rosenberg, i början av 2000-talet, ville engagera sig i partiet var han också öppen med sitt förflutna. Han informerade partiledningen om sina tidigare brott. I samband med valet 2006, tretton år efter sista domen, nekades han att ha en framträdande position på valsedeln.

Han fick dock möjlighet att representera partiet på två nämndsplatser i Helsingborgs kommun. I valet 2010 – då det gått 17 år sedan senaste domen – fick han förtroendet att kandidera på framträdande plats till kommunfullmäktige och regionfullmäktige. Han blev efter valet kommunalråd i Helsingborg, ett uppdrag han skött med bravur. I samband med partiets Landsdagar 2009 fick han också partiombudens förtroende och blev invald i riksorganisationens valberedning, där han skött sitt uppdrag så bra att han blivit omvald inte bara en gång utan två gånger.

Partiet har en tuff policy när det gäller granskning av kandidater. Jag vågar påstå att vi granskar våra kandidater betydligt mer restriktivt än övriga partier. Hade medierna granskat övriga partiers kandidater på samma sätt som Sverigedemokraternas hade man säkerligen hittat mångdubbelt fler kandidater med olika sorters belastningar. Mig veterligen har man inte gjort detta mer än vid ett tillfälle. Det var efter att vänsterextrema Expo inför valet 2006 basunerat ut att SD var Sveriges mest brottsbelastade parti. Men man hade inte gjort någon jämförelse med övriga riksdagspartier. När väl Sveriges Radio gjorde detta visade det sig att SD var bland de minst brottsbelastade partierna. Trots det spred övriga medier medvetet en felaktig bild av partiet.

Alla som vill kandidera för Sverigedemokraterna måste sedan valet 2002 fylla i en kandidatförsäkran med vandel. Utöver denna krävs utdrag ur belastningsregister och partiet gör också kontroller av skulder och betalningsanmärkningar. Inför tidigare val låg ansvaret för kontroll på kommunföreningarna och distrikten. De, som hade anmärkningar i vandeln, skickades vidare till Verkställande utskottet (VU) för granskning. Då det vid några tillfällen inträffade att man använde uppgifter i vandeln i intern maktkamp – vilket uppenbarligen är fallet med Rosenberg eftersom en intern vandel nu blivit offentlig – förändrades processen och inför detta val har vi en central kandidatkommitté, som består av riksorganisationens valberedning, som granskar alla kandidater. De kandidater som faller utanför vad som anses godkänt för att kandidera för partiet eller som kandidatkommittén på andra sätt finner olämplig nekas att kandidera. Den som nekats att kandidera kan då begära överprövning av beslutet hos VU.

DN och HD framställer det som om Rosenberg, i egenskap av valberedningens ordförande, själv sitter och beslutar om kandidaters lämplighet. Detta är felaktigt. Rosenberg är en av flera medlemmar i kandidatkommittén som gör bedömningarna.

DN och HD hävdar vidare att Rosenberg ljugit i sin vandel eftersom han kryssat i att han inte tidigare är straffad. Det man inte lyfter fram är att han i sin vandel gjort en anmärkning om att uppgifter är skickade till VU. Jag har personligen signerat Rosenbergs vandel från 2010 eftersom jag var den som först fick den. Eftersom han många år tidigare berättat om sin bakgrund signerade jag också att den var godkänd. Inget konstigt med detta. Vad vi skriver i våra interna dokument är för vår egen interna dokumentation.

För partiet handlar det om att vi vill veta vilka som kandiderar för oss. Att vi skall kunna känna förtroende för en kandidat. Har man under en längre tid på ett trovärdigt sätt visat att man lämnat eventuella belastningar bakom sig och sköter sig klanderfritt har vi ingen anledning till att neka personer att kandidera för oss. Givetvis spelar eventuella brotts karaktär stor roll, men också att partiet fått möjlighet att lära känna vederbörande.

Rosenberg har sonat sina brott, tagit sina straff och lämnat den kriminella banan bakom sig. Han har varit ärlig och öppen gentemot partiledningen om sin bakgrund. Partiledningen har fortsatt starkt förtroende för Rosenberg i sitt politiska arbete, såväl som kommunalråd som valberedningens ordförande. Efter 21 år av hederligt leverne anser inte vi att Rosenberg skall straffas för synder han begick som 20-åring. Det är inte rättvist.

BJÖRN SÖDER
Partisekreterare

Print PDF

– See more at: http://sdkuriren.se/rosenberg-har-aldrig-morkat-sitt-forflutna/#sthash.0iLJvm7T.dpuf