Replik på Stig Brokvist Min mening, HD 8/6. | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Replik på Stig Brokvist Min mening, HD 8/6.

Det är helt rätt att centrum inte blir mer levande med fler bilar. Däremot blir centrum mer levande med fler människor som kommer hit för att tillbringa en dag, eller ett par timmar, i vår vackra stad. Många av dessa människor har i dag svårt att hitta en lämplig parkering att ställa sin bil på. Vi hör ofta att kunder i city har väldigt svårt att finna en bra parkering som inte kostar alldeles för mycket för en hel dag. Detta löser vi nu genom ett stort garage i Landborgen.

Du skriver att ”Om fler bilar åker till en central parkering blir det färre som vågar cykla”.
Det håller jag personligen inte med om, men då får du i så fall en lösning genom just detta garage, som inte ligger i centrum men tillräckligt nära, då vi slipper alla bilar som kör runt, runt för att hitta en plats i de allra mest centrala delarna. Gör man från staden klart för de bilburna på ett tydligt sätt att det är där de skall sätta bilen, då blir det automatiskt ett bättre klimat för både cyklister och gående i citys kärna.

En annan sak du skriver är att om vi skall konkurrera med Väla så är det bättre med en gratisparkering men då blir garaget ingen kassako. Jag ser inte endast intäkterna från garaget som enda kassatillskott, utan inkluderar däri fler besökare till våra butiker, fler matgäster till våra restauranger och mindre avfall från bilar i de innersta stadsdelarna som den kassako jag nämner.

När du börjar diskutera fler anställda inom vård och fler lärare så är du på en helt annan diskussion. Det ena utesluter inte det andra och SD arbetar ständigt för att förbättra inom de områden du nämner. Dock gör bygget av Landborgsgaraget inte att lärarna tycker att det är lättare att sköta sitt arbete därför att de har alldeles för mycket på sina skrivbord, och som om det inte räcker, större klasser i antågande på grund av andra problem, eller att vårdpersonal inte är trötta på grund av att de är för få, för underbetalda och många gånger kränkta i sin yrkesutövning. Men det är som sagt en annan diskussion däri Landborgsgaraget inte har någon som helst skuld.

Michael Rosenberg (SD)
Kommunalråd

1. Micke Carlsson 13 juni, 2016 Svara

En strålande replik, saklig och artig.

• Författare
      Michael Rosenberg 13 juni, 2016 Svara

Tack 🙂

2. Per Stenberg 13 juni, 2016 Svara

Hej,
    Mycket bra förklaring, som avser projekt Landborgs garaget.

• Författare
      Michael Rosenberg 13 juni, 2016 Svara