Rapport från kommunfullmäktige 16-17 juni 2015 | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Rapport från kommunfullmäktige 16-17 juni 2015

I dagarna två har vi nu i diskuterat vart pengarna ska gå i årets budget för Helsingborgs stad 2016, drygt 7 miljarder kronor har fördelats och många förslag har fått bifall eller avslag.

Argument för eller emot har framförts för de olika förslagen, ibland på ett sakligt vis men också ofta såsom starka oförskämda känsloyttringar utan någon som helst sakligt substans tyvärr.

Sverigedemokraterna hade lagt över 50 att satser, dvs förslag på olika politiska områden men vi fick tyvärr inte genom någon av dem, inte ens vårt förslag om att vi ville ge hela extra 18 miljoner kronor till Socialnämnden.Det visar i alla fall på att vi har en bred politik och i många fall så valde Socialdemokraterna att inte delta i beslut beträffande våra förslag vilket brukar betyda att de tycker våra förslag är bra men man kan inte stödja dem av pricipiella skäl.

I ett av våra förslag så fick vi stöd, nämligen att riva upp beslutet om bussfiler på Drottninggatan. Moderaterna valde att stödja detta förslag men vid röstning, en så kallad votering så förlorade vi tyvärr med röstsiffrorna 29 för och 36 emot.

En annan fråga som också gick till votering var frågan om Vårdnadsbidraget som vi ville behålla men där vi förlorade med röstsiffrorna 31 för att behålla och 34 för ett avskaffande av Vårdnadsbidraget. Folkpartiet och Centerpartiet var svikarna i den här frågan då de tidigare alltid varit för att behålla Vårdnadsbidraget.

Vi ställde oss bakom ett förslag från Vänsterpartiet om mer pengar till ungdomars sommarjobb skulle tillföras tillsammans med Socialdemokraterna. De borgerliga tillsammans med Miljöpartiet tyckte inte det var ett bra förslag så vi förlorade med röstsiffrorna  32 för 33 emot.

Slutligen var det i alla fall en seger när vi skulle rösta om Miljöpartiets gemensamma motion med Centerpartiet och Kristdemokraterna, som nu har bytt sida om att Helsingborgs stad skulle teckna avtal med Migrationsverket om att ta emot vuxna flyktingar. Motionen fick bifall från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Utgången blev densamma som under de senaste fyra åren, Sverigedemokraterna gjorde skillnad och tillsammans med Moderaterna och Folkpartiet så röstade vi ner motionen med röstsiffrorna 32 för 33 emot.

1. Sören.R 19 juni, 2015 Svara

Bra kämpat!
    MVH Sören

• Författare
      Michael Rosenberg 29 juni, 2015 Svara

Tack 🙂

2. Tornuggleman 27 juni, 2015 Svara

Detta visar hur illa ställt det är med demokratin i Sverige!
    Piskan snärtar ända till Skåne. JUNTAN i vår fd demokrati ar satt allt vett o förnuft åt sidan av ren skär skräck !
    Fegare människor än nuvarande politiker i hela landet får man leta efter.
    Moral, etik, omtanke…
    Den svenska vikingen är utrotad. 83 % av svenskarna darrar av skräck bara man säger Ryssland eller Putin !

Istället har misstanke gentemot alla individer vuxit fram, en JUNTA vilka styr landet och behandlar medborgarna/deras arbetsgivare som små korkade barn .
    Landets JUNTA – politiker har slutat tänka själva av girighet, ekonomisk vinning, principer, etc
    Jag är en STOLT medlem i SD och ser fram mot nyval eller val snarast!

Tack ska NI ha för ert engagemang , vilja och omtanke .
    Detta vackra land måste återställas. Den moderna dyrkan av ”tillväxt” är en illusion som inte passar över allt.
    Och med sunt förnuft kommer man lånt.
    Beträffande sossarna ; Tja sossar o intelligens har ALDRIG OCH KOMMER ALDRIG att ha något gemensamt !!! Så har nog bara av ren skär dumhet inte begripit och avstått från att rösta , då de inte förstår svenskan. Eller så är det rädsla o feghet gentemot STOCKHOLMSJUNTAN .

Ha en skön sommar på er, önskar en uggla.