Privatisering av vårdboenden | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Privatisering av vårdboenden

Jag förstår att Jan Björklund (S) är rosenrasande över hur detta ärende har skötts. Jag är personligen mer besviken över att Moderaterna tillsammans med de andra fyra borgerliga småpartierna kan fatta ett sådant viktigt beslut utan att först förankra det över blockgränserna.

Miljöpartiet får säga vad de vill angående att jag kallar dem för ett borgerligt parti. Denna mandatperiod är de ett sådant och sen får vi se vem som kan köpa deras väljares röster efter nästa val?

När det gäller själva frågan så har inte vi i SD något emot valfrihet. Det viktiga är att detta inte sker i syfte för att spara pengar. I så fall går det alltid ut över personalen och vårdtagarna. Här gäller det att man har klara krav på antal personal per vårdtagare, inga delade turer, bra och näringsriktig mat till de boende.

I senaste budgetförhandlingen så lovade borgarna att man skulle satsa på lokala tillagningskök på våra vårdboende. Detta är otroligt viktigt eftersom ett av de sista sinnen vi förlorar är doften. Alla vet själv att aptiten ökar när man känner doften från köket och man vet att middagen är på gång. Och får man den serverad alldeles nylagad så kommer chansen öka att man njuter av maten och äter sig mätt. Förhoppningsvis skulle detta innebära att vi kan komma tillrätta med problemet med undernäring bland våra äldre.

Tittar vi på privata vårdboende så finns det de som uteslutande serverar halvfabrikat. Man köper in färdigrätter som man bara värmer upp. Det vet vi alla hur goda dessa är?

Jag hoppas att denna fråga inte redan är beslutad utan att den går ut på remiss så berörda parter får säga sitt och att vi i oppositionen får en chans att se till att man inte gör samma misstag som förra gången detta upphandlades.

Risken är att detta går igenom och när allt är genomfört så är det dags för valet 2018. Är det då inte brett förankrat så blir det ett nytt beslut om återtagande och Helsingborgarnas skattepengar slösas bort ännu en gång helt i onödan.

Kent Davidsson
Sverigedemokraterna
Ledamot i Vård- och omsorgsnämnden

1 Kommentar

1. Bo Frick 17 oktober, 2015 Svara

Kunde inte sagt det bättre själv! Helt rätt!