Pontus Bergkvist omvaldes som ordförande för SD Helsingborg | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Pontus Bergkvist omvaldes som ordförande för SD Helsingborg

SD Helsingborgs ordförande Pontus Bergkvist hälsar alla välkomna.

Lördagen den sjunde februari hade en av landets största lokalavdelningar, SD Helsingborg, årsmöte. Ett trettiotal medlemmar hade samlats i en trevlig kommunal lokal.

Det började med att ordförande Pontus Bergkvist hälsade alla välkomna. Till ordförande för årsmötet valdes Björn Söder. Sedan följde styrelsens verksamhetsberättelse och revisorernas rapport. När det var dags för redogörelsen från fullmäktigegruppen gick ordet till gruppledaren Kaarina Andersson:

– Under 2008 har vi lämnat in sex motioner. Det var under året flera obehandlade motioner sedan 2007 kvar, så vi har fått sammanlagt elva motioner behandlade i fullmäktige. Några har ”ansetts besvarade”, de flesta har avslagits, men i flera fall har de andra partierna sedan ändå förverkligat våra förslag.

– Ett sådant fall var vår motion om att Helsingborgs kommun skulle säga upp avtalet med Migrationsverket, om mottagande av nyanlända flyktingar. De andra partierna i fullmäktige motsatte sig motionen. Men ett tag senare förverkligade de den!

Bengt Lindahl, Mikael Eskilandersson (gäst) och Kaarina Andersson lyssnar på ordförande Pontus Bergkvist.

Sedan var det dags att välja styrelse för det nya året. När valen var klara var följande valda:
Ordförande: Pontus Bergkvist
Vice ordförande: Mikael Rosenberg
Ledamöter: Kaarina Andersson, Mattias Nilsson, Bengt Lindahl, Lars Pettersson, Dragan Klaric.
Suppleanter: Martin Åkerlöv, Kjell Dahlin, Bo-Lennart Adolfsson.

Inom kort kommer även ett reportage av SD Television från detta årsmöte att publiceras.

Valberedningens ordförande Dick Johansson föredrar valberedningens förslag till ny styrelse.