Öresundskraft | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Öresundskraft

På kommunfullmäktige i september röstade Sverigedemokraterna för att möjliggöra folkinitiativets förslag till en folkomröstning om huruvida Öresundskraft skulle säljas eller inte. Vi är stora förespråkare av direktdemokrati vilket gjorde att beslutet att anordna en folkomröstning för oss var självklart, inte minst efter det stora engagemanget från väldigt många helsingborgare. Vi var dock noggranna med att påpeka att folkomröstningen enligt kommunallagen är rådgivande och att vi kräver ett högt valdeltagande för att följa den, vilket vi tror i sin tur ledde till att många gick och röstade.

Gårdagens resultat var för oss mer än övertygande, vilket visar på att demokratin lever och att invånarna har chansen att påverka politiken även mellan valen. Över hälften av alla röstberättigade helsingborgare gick till valurnorna och valresultatet visade att 96,4 % av de som röstade tyckte att förslaget var en dålig idé.

Idag har det framkommit att det inte längre finns en politisk majoritet att sälja Öresundskraft.

Detta innebär att Öresundskraft kommer fortsätta drivas av Helsingborgs stad.