Om budgeten i Helsingborgs kommunfullmäktige den 17/18 juni 2014 | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Om budgeten i Helsingborgs kommunfullmäktige den 17/18 juni 2014

Följande är saxat från Helsingborgs Dagblad som har skrivit om årets budget i dagarna två. Artiklarna hittas på följande länkar i sin helhet

Omkring sex miljarder ska fördelas inför nästa år – här är de viktigaste besluten från årets budgetfullmäktige.

Vårdnadsbidraget – en klassiker

Vårdnadsbidraget ger småbarnsföräldrar möjlighet att få ut 3 000 kronor i månaden under max två år om de inte använder förskola. De borgerliga införde bidraget 2009 och sedan dess har de rödgröna i varje budget kämpat för att få bort det. Kvinnofälla – det är ett argument.
Även i år slogs de rödgröna för att avskaffa det och använda de fyra miljoner som bidraget kostar till annat.
Men som vanligt fick treklövern stöd av SD. Vårdnadsbidraget lever tills vidare kvar. SD ville dessutom höja beloppet till det dubbla. Men där fick de inget stöd, inte ens av Kristdemokraterna trots att det är en av deras hjärtefrågor.

Äldreomsorgen nära få mer pengar

Vård- och omsorgsnämndens budget är totalt 1,5 miljarder kronor.
Den borgerliga treklövern ville ge nämnden 15 miljoner kronor extra nästa år.
Socialdemokraterna, Vänstern och Sverigedemokraterna la på fem miljoner till.
Miljöpartiet hade avgörandet i sin hand.

Men valde att avstå från att rösta.
Därmed vann treklövern med 30-29.
– Vi har lagt vår egen budget, sa Annika Román (M).

Het debatt om icke-religiös mat

Det ska serveras icke-religiös mat till de äldre inom hemvården och på vårdboendena.
Detta krav från Sverigedemokraterna, som de för övrigt har även inom skolans värd, väckte en lång och het debatt.

– Vad sjutton är icke-religiös mat? undrade Annika Román (MP).
– Buddhister som är vegetarianer – ska de inte få vara vegetarianer längre? Vi har för sjutton religionsfrihet! dundrade hon sen.
Annika Román, Richard Lundberg (M) och Maria Ward (S) var några av dem som vände sig mot SD:s uttryck och åsikt. Att det var diskriminerande, rasistiskt eller underblåste rädslor och fördomar.

När Michael Rosenberg, kommunalråd för SD, gick upp i talarstolen talade han om svensk djurskyddslagstiftning.
– Vi bara följer den lagen. Det vill ni inte fatta. Kommunen ska inte köpa mat som är slaktad olagligt. Halalslakt och kocherslakt innebär att man utan bedövning skär upp halsen på djuren och tappar dem sakta på blod, sa han.

Och fick mothugg.
– Det finns inte på kartan att vi skulle bryta kraven för svensk djurhållning, sa Richard Lundberg och talade om skrämselpropaganda från SD:s sida.
Tonka Frodlund (S) påpekade att djuren, enligt lagen, ska bedövas om de ska slaktas på detta sätt.

– Det är inte tillåtet enligt Koranen, replikerade Michael Rosenberg.
Tonka Frodlund sa då att hennes muslimska vänner visst godtog det.

Alla övriga partier röstade ner SD:s förslag.

Unga kan få sommarjobbsgaranti

Alla ungdomar som vill ha sommarjobb ska få det.
Det föreslog Miljöpartiet.
Och fick gehör.
Tillsammans med Socialdemokraterna, Vänstern och Sverigedemokraterna drev de igenom att en strategi ska tas fram nästa år.

Inget avtal om flyktingar

I dag har Helsingborg inget avtal med Migrationsverket om att ta emot vuxna flyktingar.
Det ska staden ha, anser de rödgröna partierna och folkpartisten Kenneth Backström. Och har gjort i flera år.
Men än en gång sa den borgerliga treklövern nej till detta, som vanligt med stöd från Sverigedemokraterna.

Nej till folkomröstning om Ångfärjan – igen

Låt helsingborgarna får folkomrösta om Ångfärjetomtens framtid.
Det kravet fördes än en gång fram av Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.
Och åter sa en stor majoritet nej – den borgerliga treklövern och Socialdemokraterna.

– Vi är som de tre musketörerna – vi kämpar vidare, sa Bengt Lindahl (SD) i fullmäktigedebatten.

Stadsbiblioteket ska bli modernare

Stadsbibliotekets framtid hamnade i fokus under budgetdebatten.
Vänsterpartiet vill ta reda på vad det kostar att bygga ett nytt stadsbibliotek på Ångfärjetomten. Miljöpartiet och Sverigedemokraterna hakade på. Men den borgerliga treklövern och Socialdemokraterna, som vill ha kongressanläggning där, vann omröstningen med klara 50-15.
Även SD vill ha ett nytt stadsbibliotek och vill utreda vad det skulle kostar och var det kan ligga.
Kulturnämnden får nu i uppdrag att se över inte bara Stadsbiblioteket utan även göra en plan för alla stadens bibliotek.

Får alla tak över huvudet?

Tak över huvudet för alla hemlösa som vill och behöver det är en fråga som engagerar partierna, inte minst för att Hemlösas hus stänger i höst.
Miljöpartiet ville sätta av sju miljoner för arbetet med de hemlösa och har också tidigare krävt akutplatser. Även Vänsterpartiet är inne på den linjen, medan Sverigedemokraterna föreslog en allmän satsning på de hemlösa.
Men det blir inga extra pengar beslutade fullmäktige på onsdagseftermiddagen.
MP fick öppet stöd från Sverigedemokraterna, men det räckte inte.

Fler funktionshindrade ska anställas

Kommunen ska anställa fler personer med funktionsnedsättningar.
Det beslutet drev en samlad opposition igenom och körde därmed över den styrande borgerliga treklövern.
Förslaget kom från Miljöpartiet. MP vill stärka stödet till kommunens förvaltning och att ett program ska tas fram för hur staden ska nå målet att anställa fler.
MP, S, V och SD såg till att få igenom sin vilja och vann omröstningen med 34-30 mot de borgerliga.

Helsingborg blir ingen fristad nu heller

Helsingborg ska ansluta sig till det internationella Icorn och bli en fristad för förföljda författare.
Det kravet fördes nu för tredje gången fram i fullmäktige.
Bakom förslaget stod som vanligt de tre rödgröna partierna, Kristdemokraterna och två av fem folkpartister, Kenneth Backström och Carina Sällberg.
Och även denna gång förlorade de omröstningen med 34-31.
Men först efter en stundtals hätsk debatt.
I Sverige är 14 kommuner och regioner fristäder i dag. Ett åtagande som innebär att man låter en förföljd skribent få bo och verka på orten i ett par år.

– Sverige är klart överrepresenterat i Icorn. Det är en extrem politik, sa Michael Rosenberg (SD).
Han anklagade förespråkarna för att ”skita i ” lagarna och sätta sig över Migrationsöverdomstolen.
– Det är viktigt att ha en rättsprövning och följa den. Är kommunalråd eller kulturarbetare kompetenta att bestämma vilka som ska komma hit? Det är väldigt rättsosäkert. Och detta är inte en kommunal uppgift. Det är direkt olagligt och vi kommer att överklaga beslutet om det blir ja, sa Michael Rosenberg.

Moderaterna och tre folkpartister sa också nej.
Annika Román (MP) och andra talade däremot om vikten av att visa sitt stöd för följda skribenter.
– Det vi ser som en rättighet är inte det för alla. Många av dessa konstnärer dedicerar sina liv åt det fria ordet. Kom igen! Ändra er! uppmanade hon.
Men fick inte gehör från M och drygt halva FP.