Om barnäktenskap, inlämnat till Helsingborgs Dagblad | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Om barnäktenskap, inlämnat till Helsingborgs Dagblad

Tvångs- och barnäktenskap har tyvärr blivit en allt större del av vardagen i Helsingborg. Unga, framförallt i våra utanförskapsområden, känner i allt större utsträckning att de saknar möjligheten att fritt välja partner. Det som för ett par decennier sedan knappt förekom är nu en realitet för en stor del av de unga som växer upp i Sverige.

Lagen om tvångs- och barnäktenskap skärptes 2014, men tillsynes utan att ha gett någon egentlig effekt. Sverigedemokraterna har länge velat se ytterligare skärpningar, men mött motstånd från de övriga partierna. Centerpartiet menade att allt som behövde göras redan var gjort. Detta trots att det stod klart att skärpningen av lagen inte lett till ett enda åtal under sina första sex månader.

Vi vill att Sverige tar lärdom av vårt grannland. Danmark införde 2002 regel som i praktiken innebär att den som vill gifta sig med någon från ett icke EU-land måste vara över 24 år. Detta ledde till att unga med invandrarbakgrund i Danmark studerade längre perioder. Fler fick jobb och etablerade sig bättre i samhället. Man tror att detta till stor del beror på att unga danskar med invandrarbakgrund slapp undan släktens krav på tidigt äktenskap, för att därigenom ge någon bekant till släkten möjlighet att få uppehållstillstånd i Danmark. Detta är ett tydligt exempel på bra integrationshöjande åtgärder. Något vi Sverigedemokrater efterfrågat, och tydliggör.

Vi är övertygade om att en sådan lagstiftning ger samma positiva effekter även i Sverige.

Mikael Eskilandersson, talesperson i familjerätt (SD)

Michael Rosenberg, kommunalråd i Helsingborg (SD)