Motion om Endurobana | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Motion om Endurobana

Ärendet.

Utvecklingen och kommande framtida planläggning av norra delen av området Filborna 33:2 m.fl. öster om Välavägen och söder om E4 medför sannolikt att endurokörningen måste upphöra på nuvarande plats. Ref. Dnr 471/2013
Anförande.

Vi Sverigedemokrater avser med denna motion till kommunfullmäktige att trygga endurosportens fortsatta existens både vad gäller träning och tävling. Enduro har förekommit på Filbornaområdet sedan 1980-talet och verksamheten är väletablerad. Vi Sverigedemokrater föreslår att staden i samråd med motorcykelfolket nyanlägger och etablerar en ersättningsbana. Förslagsvis på området/fastigheten sydväst Välabanan dvs. intill nuvarande motorbana, om kommande planläggning medför att endurokörningen ej kan fortgå på nuvarande plats.
Mot bakgrund av ovanstående föreslår Sverigedemokraterna kommunfullmäktige besluta

-Att värna motorsportens intressen i staden och att området/fastigheten i anslutning till Välabanan reserveras till en endurobana.
-Att området/fastigheten detaljplaneras som motorsportområde.

Bengt Lindahl

Dag Sundius