Motion om att låta elbilar köra i bussfilerna i Helsingborg | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Motion om att låta elbilar köra i bussfilerna i Helsingborg

Den svenska miljödebatten brukar hamna i en diskussion mellan två läger. På ena sidan har vi kollektivisterna,
som menar att nolltillväxt och gemensamt brukande av våra offentliga färdmedel är rätt väg.
På andra sidan har vi de som tror att forskning och utveckling är det som kommer få mänskligheten att
gå mot ett mer fossilfritt samhälle. Sverigedemokraterna tillhör de sistnämnda.
Det finns två sätt att bedriva miljöpolitik, man kan antingen erbjuda befolkningen moroten eller piskan.
Genom att skapa en bra kollektivtrafik kan man få människor att aktivt välja detta transportmedel i
motsats till att försämra för bilisterna och tvinga de till att välja kollektivtrafiken.

SD menar att vi som stad bör välja den första linjen, erbjud medborgarna en morot till ett bra miljöval.
Elbilen är i ständig utveckling, för varje år får de bättre och bättre batterier, laddningen går fortare
samtidigt som priset går ner. Stadens miljöpolitik för trafiken i innerstaden har hamnat i ett läge där de
bilfientligas huvudsakliga argument handlar om utsläpp och buller – med elbilen blir du av med just
dessa två aspekter.

Genom att erbjuda Helsingborgarna en möjlighet att med sitt elbilsägande få en morot att snabbare
kunna ta sig genom staden tror vi att fler aktivt kommer göra valet att köpa en elbil i Helsingborg. Via
politisk styrning kan vi påskynda utbytet av stadens fordonsflotta från att vara en miljöbov till att bli
fossilfri.

I Norge har man i vissa städer redan genomfört denna åtgärd vilket till stor del bidragit till att de har en
betydligt högre andel elbilsägare än oss i Sverige.
Med denna motion sätts också Helsingborgs kommuns miljöpolitiska ideologi på spel, är vi kollektivister
eller tror vi på individen? Syftar vår miljöpolitik till att fler ska åka kollektivt och att vi ska få bort
bilarna från staden, eller vill vi erbjuda invånarna i staden en möjlighet till en morot där individen genom
ett aktivt val gör miljön bättre för invånarna i staden?

Sverigedemokraterna är övertygade att om
vår miljöpolitik syftar till en bättre miljö i staden ska vi givetvis premiera både kollektiv transport men
samtidigt kunna erbjuda en morot till de som ensamma behöver ta sig fram, men gör ett aktivt miljöval.

Med bakgrund av ovanstående föreslås kommunfullmäktige besluta att:
• I samråd med Region Skåne ta fram en bildekal där elbilsägare i regionen kan ansöka om en
dekal för att få köra i utvalda bussfiler i Helsingborgs kommun.
• Ändra skyltningen på de platser kommunen finner det lämpligt att elbilar kan få köra i stadens
bussfiler.
• Tillåta elbilar att köra i utvalda bussfiler i Helsingborgs kommun.

_______________________
Pontus Andersson (SD)

1. Torsten 15 mars, 2016 Svara

Nej, det var extremt idiotiskt förslag!
    Inte nog med att man skall ta hämsyn till varandra fotgängare, cyklist mm mm som rör sig i trafiken,
    nu har någon idiot kommit på att elbilar skall ha ges företräde genom att köra i bussfiler.
    Varför inte låta samtliga elbilar parkera på handikapparkering, eller rentav parkera GRATIS i hela stan.
    Vi övriga, vi som siktar ner med bensin o dieselutsläpp på parkera i Hyllinge, alt Milstolpen Landskrona och
    åka kommunalt om vi tvunget skall in i stan!
    I många frågor tucker jag som SD, men det finns gränser!!

• Pontus Andersson 16 mars, 2016 Svara

Hej Torsten!
      Jag hade naturligtvis sett att bussfiler inte behövt finnas överhuvudtaget men nu är de en realitet och det finns tyvärr en majoritet för detta i kommunfullmäktige inom överskådlig tid. Idag finns det partier i kommunfullmäktige som är motståndare till själva bilen snarare än själva utsläppen, även om de inte säger det rakt ut. Jag menar att när vi i framtiden går mot en mer eldriven bilbransch finns det ingen anledning till att försvåra för bilarna i staden eftersom de varken ger buller eller utsläpp.
      För att göra det bästa av den uppkomna situationen hoppas jag att det ska finnas en majoritet i kommunfullmäktige för att förenkla för de som idag inte bidrar till utsläpp i staden fast inte väljer att ta bussen. Man kan se det som en kompromiss mot att bussfilerna är införda och jag tycker det är en rimlig mittenlinje, något bättre alternativ finns helt enkelt inte som det ser ut just nu. Alternativet är att vi nöjer oss med bussfilerna som de är just nu.
      MVH/ Pontus Andersson

2. Sören.R 15 mars, 2016 Svara