Motion om att hedra Lars Vilks i Helsingborg | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Motion om att hedra Lars Vilks i Helsingborg

Lars Vilks var och är detta sekels kanske mest omskrivna konstnär i Sverige. Ett av hans mest kända verk, Nimis i Höganäs kommun, besöks årligen av över 40,000 människor vilket gör det till ett av Familjen Helsingborgs mest välbesökta konstverk.

Efter att han 2007 porträtterat profeten Muhammed som rondellhund levde han som hotad under 14 år fram till sin död i den tragiska bilolyckan utanför Markaryd där han tillsammans med två poliser avled när de kolliderade med en lastbil.

I Sverige råder yttrandefrihet och det svenska samhället skyddade Lars Vilks genom att erbjuda honom ständigt skydd av SÄPO. Hans liv var dock kraftigt begränsat vilket innebar att han under sista delen av sitt liv levde under ofrihet. Sverigedemokraterna är av uppfattningen att samhället inte gör tillräckligt för att personer som Lars Vilks ska kunna leva i frihet och hans livshistoria visar att yttrandefriheten är ständigt hotad.

Lars Vilks, som är född i Helsingborg, förtjänar att uppmärksammas och hedras i vår stad. Vi som stad måste med tydlighet visa att vi står upp för yttrandefriheten och att den gäller oavsett vad man kritiserar eller förlöjligar.

I Nederländerna har man i Amsterdam uppfört ett monument som heter för ”De Schreeuw” för att uppmärksamma yttrandefriheten och minnet av Theo Van Gogh. Han mördades 2004 efter att han tillsammans med Ayaan Hirsi Ali gjort en kortfilm (Submission) som uppmärksammat våld mot kvinnor inom det muslimska samhället. I Rotterdam har man uppfört en staty av politikern Pim Fortuyn som även han dödades i yttrandefrihetens namn, år 2002.

Vår uppfattning är att Helsingborgare som gjort beundransvärda insatser ska uppmärksammas i staden. Lars Vilks kommer vara ihågkommen som en av vår tids stora konstnärer och hans uppoffringar i yttrandefrihetens namn ska inte glömmas bort. Oavsett om det handlar om en namngivning av gata, torg eller inrättandet av ett monument så menar vi att staden ska hedra Lars Vilks minne i stadens offentliga rum.

Sverigedemokraterna yrkar att kommunfullmäktige beslutar:

– att uppdra åt berörda nämnder att ta fram ett förslag på hur Helsingborgs stad kan hedra minnet av Lars Vilks.

_________________________                                                              _______________________

Pontus Andersson (SD)                                                                                     Michael Rosenberg (SD)