Motion: Beräkning av invandringskostnader för Helsingborgs stad | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Motion: Beräkning av invandringskostnader för Helsingborgs stad

Motion om beräkning av invandringskostnader för Helsingborgs stad

Under det senaste året har staden tvingats till en rad nedskärningar inom i stort sätt stadens samtliga verksamheter. Denna negativa utveckling borde oroa fler då nedskärningarna skett under en tid då världsekonomin fortfarande gick som tåget. Det är förvisso positivt att staden inte låter överskottet gå förlorat inför en kommande lågkonjunktur men inte ens den största optimisten kan påstå att situationen ser bra ut.

Sedan en längre tid har Helsingborgs stad tagit ett stort ansvar för stadens flyktingmottagande, något som utan tvekan inneburit en stor påfrestning för stadens ekonomiska situation.

Samtidigt som staden spenderat miljonsummor på flyktingmottagande har vi inte blivit tillräckligt kompenserade från staten och trots om kompensationen vore i linje med vad vi blivit lovade har detta på långa vägar inte varit tillräckligt.

Flyktingmottagandet och dess följdkostnader har inte varit ett gökbo för enbart Helsingborgs kommun, utan för kommuner runt om i hela Sverige. De kommuner som tagit emot stora mängder nyanlända har inte bara fått betala i form av otrygghet och kriminalitet, utan också ekonomiskt.

Vi menar att, i detta ekonomiskt tuffa läge, bör staden genomföra en utredning av vad stadens invandringskostnader varit kopplat till EBO-lagen, bosättningslagen och våra tidigare avtal med Migrationsverket varit. Detta för att få det svart på vitt om den förda politiken ekonomiskt har varit positiv eller negativ för Helsingborgs kommun, för att sedan ta lärdom av utredningens resultat för framtida politiska ställningstaganden.

Sverigedemokraterna yrkar att kommunfullmäktige beslutar:

– att ge berörda nämnder i uppdrag att genomföra en utredning om stadens historiska kostnader kopplat till EBO-lagen, bosättningslagen och våra olika avtal med Migrationsverket samt dess följdkostnader.

_________________________                                                _______________________

Michael Rosenberg (SD)                                                                      Pontus Andersson (SD)

1. J-C Jourdan 12 februari, 2020 Svara

det låter rimligt och behövligt att ta reda på vart våra skattepengar har tagit, tar och skall ta vägen.
    Behöver man spara ska det sparas i alla konto och invandringen är säkerligen det
    minst lönsamt av alla.

2. Anders Liljön 12 februari, 2020 Svara

Mycket bra, är en intressant frågeställning men tror inte vi får några svar på frågan från berörda nämnder.
    Men vi kan ju hoppas att där kommer ut något vettigt svar.

3. Ingrid B Gottschalk 15 februari, 2020 Svara

Jag bifaller motionen betr. stadens invandringskostnader!

4. Lennart Larsson 19 februari, 2020 Svara

Helt rätt måste komma dager vad detta vansinne kostar oss alla i kommunen även alla politiker.
    Finns ju ingen logik i att antal så kallade flytningar skall drälla omkring eller bara sitta på cafe ock leva på bidrag i evighet utan att göra skäl för pengarna.
    När min mamma kom som ensamt barn som krigsflykting från Finland o sedermera flyttade till Helsingborg så vart hon tvungen att anmäla sig till polisen varje vecka.
    Vet folk som kom från Tjeckoslovakien 60 70 Talet och dom pengarna som dom fick bidrag/lån skulle betalas tillbaka.