Michael Rosenberg: ”Den svenska vänstern är bakbunden i frågan om islamiseringen” | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Michael Rosenberg (SD) replikerar på Petter Larssons (4/11) och RFSL-ordförande Emelie Östbrings (11/11) kritik av hans motstånd till ett moskébygge i Helsingborg. Han får svar direkt.

På Helsingborgs Dagblads kultursida blir jag den 4/11 apostroferad av Petter Larsson som menar att mitt parti ”utnyttjar hbtq-rörelsen för att stoppa ett nytt moskébygge”. Den 11/11 stämmer RFSL:s lokala Helsingborgsavdelning in i kritiken mot oss. För mig är det alldeles uppenbart att de har svårt att hålla två tankar i huvudet.

Vår kritik mot prideflaggning handlar inte på något sätt om homofobi, vilket Larsson och RFSL hade hört om de lyssnat på debatten i kommunfullmäktige. Helsingborgs kommun uppdaterade sina regler för flaggning så sent som förra mandatperioden och fram tills förändringen i september fanns ingenting i stadens regler som sade att prideflaggan skulle vaja på Stortorgets flaggstänger.

Att vi inte flaggade med prideflaggan tidigare innebar inte att Helsingborgs stad hade en homofobisk flaggpolicy innan den 22 september 2020. Vad är det som säger att just hbtq-rörelsen ska få flagga på våra flaggstänger och inte andra grupper som anser sig vara förtryckta? Någonstans måste man dra gränsen.
Glädjande nog för RFSL kan jag meddela att de helt enkelt är felinformerade om vår politik inom Svenska kyrkan, då vi driver linjen att varje församling måste kunna erbjuda homosexuella par att få gifta sig i kyrkan. Sverigedemokraterna har dessutom förtroendevalda på samtliga nivåer i partiet som är homosexuella, så det faller på sin egen orimlighet att de skulle vilja driva en politik som går emot dem själva. Homosexuellas politiska sympatier är inte ålagd endast vänsterliberala partier.
Att Petter Larsson i sin artikel tar till orda mot oss tror jag handlar om dubbelmoral. Både Larsson och RFSL är kvinnornas förkämpar när det kommer till jämställdhet, men i moskén ska kvinnor ha särskilda ingångar, inte sitta tillsammans med männen, de tillåts inte delta när de har mens och de har inte rätt att bli imamer.
Petter Larsson och RFSL tycker vidare i andra sammanhang att Barnkonventionen är viktig, men i moskén tillåts inte flickor delta på samma villkor som pojkar eller klä sig hur de vill, de tillåts inte i bild eller skrift fritt uttrycka sina åsikter om profeten Muhammed och det torde vara tveksamt om de fritt tillåts byta religion om de så önskar.
Den svenska vänstern är bakbunden i frågan om islamiseringen av samhället. Å ena sidan vill de stå på minoriteternas sida mot majoritetssamhället, å andra sidan vill de värna om kvinnors, barns och homosexuellas rättigheter. När Petter Larsson och RFSL står i valet och kvalet struntar de i den sistnämnda gruppen. För mig är det alldeles uppenbart att både Petter Larsson och RFSL silar mygg och sväljer kameler när det kommer till jämställdhet och lika villkor.
Michael Rosenberg, kommunalråd (SD)

Nedan kommer svar från Petter Larsson (HD/Sydsvenskan)

Menar du allvar, lämna SD!

SVAR DIREKT: Ett av de sämsta sätten att verka för ökad jämställdhet och minskad homofobi är att särbehandla muslimer, eftersom man då inkräktar på religionsfriheten och bidrar till den redan alltför utbredda muslimfientligheten. I all synnerhet om man, som Michael Rosenberg, i samma andetag sprider den paranoida konspirationsteorin om att det skulle pågå en ”islamisering” av det svenska samhället.
Ett av de bästa sätten, om nu Rosenberg menar allvar med sin ambition, vore att han lämnade sitt parti, som sedan årtionden är djupt inpyrt med antifeminism och homofobi.
Dubbelmoral var ordet.
Petter Larsson

1 Kommentar

1. Kjell-Åke 13 november, 2020 Svara

Du kan aldrig vinna en ordväxling mot den som sitter på makten,media ,som kan censurerea dina inlägg,som kan ta bort inlägg,och som alltid får sista ordet,dom väljer ju hela tiden när dom tycker att du fått nog med tid,så skickar dom en sista dräpande replik,som du aldrig får bemöta.Det kallar dom för demokrati,dom har den makten.Vänstermedia har bundit ris åt egen rygg,och ändrat begreppet demokrati till flumokrati,och gett möjlighet för krafter som står långt ifrån religionsfrihet,demokrati,censur, osv ,att få fotfäste i Sverige.