Låt staden växa tryggt, artikeln är tagen ifrån Lokaltidningen. | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Låt staden växa tryggt, artikeln är tagen ifrån Lokaltidningen.

Politikertempen: Michael Rosenberg, SD

HELSINGBORG. Sverigedemokraterna får inte sällan skulden för högt tonläge. Michael Rosenberg, partiets tunga namn, kontrar och hävdar att debatten i Rådhuset är barnslig, eller åtminstone förs på barnslig nivå. Han önskar sig något annat 2016.

Han tror på folkhemmet och anar att alliansen kommer få problem, stora problem, under året.

– Jag är tveksam till om samarbetet kommer att hålla året ut. Hur många gånger kan Miljöpartiet backa från sina principer och försvara sina nya ståndpunkter utan att uppfattas som svikare inom egna rörelsen? I dag hade varken KD eller tagit plats i fullmäktige. Och Socialdemokraterna tappar – vi är snart lika stora, spår kommunalråd Rosenberg.

Men om vi ska blicka framåt generellt. Vilka frågor blir heta?

– Situationen inom socialtjänsten kommer att förvärras. Verksamheten kräver ständigt ökade resurser och personalen går på knäna med sjukskrivningar, uppsägningar och hög omsättning som följd.

– Väldigt mycket handlar förstås om flyktingkrisen, som nu dessutom följts av ett kommunalt tvång. Titta på Malmö, de måste bygga 15 nya skolor för att kunna ta emot alla nyanlända.

Och Helsingborg?

– Ja, vi märker det förstås också. Det krävs tydlig signalpolitik både lokalt och i riket i stort. Mycket tyder dessutom på att Helsingborgs ekonomi går rakt nerför under några år framöver. Jag räknar med att debatten kommer att handla mycket om just det – om pengar.

Har du några speciella förhoppningar?

– Dels att nivån i fullmäktige höjs. Debatterna är väldigt barnsliga emellanåt. Vi kan bli kallade både stöveltrampare och brunskjortor. Det finns dessutom en beröringsskräck att lyssna till oppositionen och plocka upp våra förslag.

Jimmie Åkesson har fiskat med håven och skickat ut brev till moderata lokalavdelningar. Men tydligen inte till M i Helsingborg.

– Visst kan vi tänka oss någon form av valteknisk samverkan. Lokalt känner jag att Moderaterna är förnuftigast. De lägger många förslag vi kan ställa upp på. Men när det gäller välfärdsfrågor driver vi mer vänsterpolitik i Helsingborg. Generellt föredrar vi exempelvis kommunala äldreboenden i stället för privata.

Andra viktiga frågor?

– Det vore bra med gemensamma lösningar för byggandet. Men att bli större är inget självändamål. Det är bättre att staden växer tryggt. Vi motsatte oss bygge vid Sundspärlan, ett centralt grönområde att vara rädd om.

Men ni vill exploatera jordbruksmark, hur konsekvent är det?

– Det handlar om prioritering, och vi kan tänka oss att bygga exempelvis i Östra Ramlösa. Det finns ju trots allt en del åkermark i kommunen.

Länk till tidningen här

PER OHLSSON

1. Micke Carlsson 15 februari, 2016 Svara

Tummen upp.

2. Bruno Rexholm 15 februari, 2016 Svara

Hej på alla inom SD,
    Jag håller med om att man kan komma överens med moderaterna
    Men inte med dom andra!
    Jag ville hälsa alla från Kent Ekeroth som var med mig på det stora
    mötet med FPÖ och AfD. Jag har fina bilder och video som jag skall
    visa på nästa mötet!
    Ha en trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar, B.R

3. Gunvor Enström 16 februari, 2016 Svara

Hej MICKE.
    Bravo.
    Fint och höra dig uttala dig om vår politikk.