Kommunfullmäktige 24/8 | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Kommunfullmäktige 24/8

Igår var det livat i stugan, i kommunfullmäktige så skulle vi klubba beslutet om avtalet med Midroc och saltkristallerna. När vi hade det uppe i kommunstyrelsen för två veckor sedan så fanns det en politiskt majoritet för det men inte igår då Socialdemokraterna hade ändrat sig. Vi på nej sidan fick ett oväntat men tacksamt stöd av Socialdemokraterna.

Detta uppskattades inte av borgarna som hade starka åsikter om att Socialdemokraterna var populistiska och jag var start benägen att hålla med. De säger att de lyssnar på folkviljan och det fällande beslutet från Länsstyrelsen. Jag anser att det handlar mest om det sistnämda för hade de brytt sig om folkviljan så hade de reagerat tidigare.

Socialdemokraterna drog i alla fall tillbaka sin överklagan av Länsstyrelsens beslut men inte Borgarna tyvärr, detta gör att inget kommer hända med tomten på det närmaste året. Det är synd tycker jag, nu behöver vi gå vidare och göra något bra av det hela.

Under ärendet Vårdboendeplanering så ställde jag frågan hur de tänker efter att att ”sexklövern” förklarat hur bra det var att de var överens i de stora frågorna inom Vård och omsorgsnämnden, så bra så att de till och med har skrivit på ett avtal emellan dom där det bland annat står att syftet är att hålla ”tillfälliga populistiska partier” utanför samarbetet. Var det att söka breda politiska uppgörelser inför framtiden? De andra ansåg sig stolta över att de kan hålla oss utanför. De är knepiga tycker jag, vi pratar med alla och har inga fördomar men de som pratar mest om att allas lika värde agerar långt därifrån. Det lämpligaste hade ju faktiskt varit att ”sexklövern” kan ställa upp på samma vallista till nästa val så att medborgarna ser att de egentligen är samma parti i mångt och mycket.