Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson/ Vice ordförande Annika Roman | Sverigedemokraterna i Helsingborg

I Europa och i huvudsak i Sverige har vi upplevt en modern folkvandringstid med stora konsekvenser för vårt land under en lång tid, men som har visat sig nå extrema proportioner under framförallt det sista året med ett stort antal utlänningar som har kommit till vårt land.

Dessa konsekvenser har drabbat våra kommuner och landsting väldigt hårt.
Vi i kommunerna får ta det stora ansvaret för regeringens oförmåga att sköta landet. Detta ansvar medför kostnader även för Helsingborgs kommun.
Kostnader som vi får lägga ut för är t.ex arbetstid för socialsekreterare, goda män, skolgång och vård för icke svenska medborgare.

Med anledning av ovan så undrar jag följande

-Hur mycket kostnader har Helsingborgs stad haft i samband med mottagandet av personer som Migrationsverket ansvarar för under 2015 ?

-Hur mycket av de kostnaderna som vi har haft i samband med föregående fråga är återsökningsbara från Migrationsverket?

-Hur mycket av de återsökningsbara pengarna har vi fått tillbaka från Migrationsverket?

-Hur mycket pengar är Migrationsverket skyldiga Helsingborgs stad idag?

Michael Rosenberg
Kommunalråd (SD)

1. Micke Carlsson 14 mars, 2016 Svara

(y)

Intressant at se vad svaren blir. Jag har mina aningar……

2. Bengt Bengtsson 14 mars, 2016 Svara

Mycket bra och genomtänkt interpellation.
    Detta är frågor som berör alla Helsingborgare, och Peter Danielssons svar borde öppet redovisas till allmänheten.

3. Rune Celvinsson 14 mars, 2016 Svara

Jag kan inte se något av värde i denna interpellation. Den bygger på Sd:s vanliga gnäll.
    Om jag hade skrivet en interpellation hade ja pekat på att det kommit en stor mängd flyktingar till vårt land och det dessa behöver är ett jobb!
    Detta har de gemensamt med alla andra som är arbetslösa och det är att de behöver ett jobb. Har man jobbat hela dan blir man trött och då har man inte kraft att hålla på med bus och den lille blir inte stor och grann osv.
    Det finns politiker, företagare och allmänhet som är kreativa och jan skapa jobb. För om alla arbetslösa får ett jobb behöver de inga bidrag och kan betala sina egna räkningar. De betalar också in skatt till stat och kommun som då går plus. Alla partier måste jobba med detta. Detta gör visst inte Sd utan bara gnäller varför vi inte har nån som helst nytta av dem! Hälsar

Det vi istället behöver i vårt land är att vi utan fördröjning behöver ställa om vårt land i hållbar riktning och att alla arbetslösa får jobb i omställningen.
    Alla vanliga partiet behöver jobba hårt med detta för att skapa jobb och utveckla integrationen.
    Hälsar Rune Celvinsson

4. Britt Aardgaard 15 mars, 2016 Svara

Bra interpellation, intressant vilket svar vi får.

5. Börje Wigström 15 mars, 2016 Svara

Vad är det för fel på Mikael Rosenbergs interpellation? Det säger sig ju själv att allting kostar så även invandringen.
    Mikael Rosenberg nämner återsökningsbara pengar från Migrationsverket. Det är väl bra att Michael Rosenberg nämner det här: Allting kostar så även invandringen. I dagsläget finns det stora ekonomiska brister som drabbar vård, skola, omsorg och att även polismakten har svårt för att utreda och ta hand om brottsliga företeelser. Allt detta är på grund av att det fattas pengar I samhället.
    När det gäller samhällsfunktioner som inte fungerar är det I första hand på grund av att det är ett ekonomiskt problem som kostar för att anställa. Finns det inte ekonomiskt utrymme kan man inte anställa I stat och kommun. MR påpekar också det viktiga I att ett job skapar förutsättningar som att bidra till sin egen försörjning.
    Rune Celvinsson borde analysera och sätta sig in I samhällsproblematiken innan han gör sina uttalanden och inte skylla på SD:s vanliga gnäll.
    Rune Cellvinsson: ”- det vi istället behöver jobba hårt på är att alla får jobb I omställningen. Det fattas poliser, sjuksköterskor och lärare I våra samhällen. Dessa yrkesgrupper behöver utbildning och bostad. Arbetslöshet och bostad går hand I hand för att kunna slussas in I samhället.

• Rune Celvinsson 15 mars, 2016 Svara

Hej Börje. Felet med interpellationen är Rosenberg tar tid att skriva den. Han borde analyserat den ekonomiska situationen och kommit fram till, det han gjort för länge sedan, att det kostar med flyktingmottagning. Men sedan är det slut. Han kommer inte fram till att flyktingarna snabbt skall få ett jobb här i landet. Då behöver de inte bidrag eftersom de kan leva på sin lön och kan betala sina räkningar och stat och kommun går plus. Som det är nu borde man snabbt sätta igång nybyggnation, utbyggnad av järnväg och omställning av samhället. Jag håller just nu på att utreda och komma med förslag hur man kan utveckla jordbruket utan pesticider och konstgödning. Här behövs mycket mera arbetskraft och arbetslösa och flyktingar kunde få jobb inom denna sektor. För att skaffa mer resurser för skola, vård och omsorg borde regeringen dra bort moderaternas skattesänkningar för bäst ställda så kunde många fler få jobb.