Helsingborgs dagblad: SD vill stoppa moské | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Helsingborgs dagblad: SD vill stoppa moské

SD vill stoppa moské: ”Medger inte samkönade vigslar”

SD kommer att säga nej till att sälja mark till den muslimska församlingen som vill bygga en moské utanför Helsingborg.
– Man har jämställdhetsdebatter på alla andra plan, men aldrig här. När får vi till exempel se ett samkönat äktenskap i en moské, säger Michael Rosenberg.

Det är som HD berättade förra veckan den muslimska församlingen Ahel Al-Sunnah som planerar att köpa mark och bygga en ny moské intill Hornbach på Väla Södra. Köpet ska avhandlas i kommunstyrelsen på onsdag och senare i kommunfullmäktige.

I ett Facebook-inlägg som publicerades i torsdags eftermiddag säger Sverigedemokraterna i Helsingborg att de kommer rösta nej till markförsäljningen. Anledningen är att man anser att en moské är att kasta Sveriges arbete för jämställdhet över bord, eftersom moskén inte medger samkönade vigslar.
– Vårt problem är att om man bygger en fullskalig moské har man också tagit ställning för att ha ett parallellt samhälle där man anser att man ska ha vissa företräden och kunna könssegregera, säger SD:s kommunalråd Michael Rosenberg.
Han vänder sig bland annat mot att kvinnor inte får be i samma sal som män och att de förväntas bära vissa kläder.
– Det spelar ingen roll vilken religion det handlar om. Jag bryr mig inte om det är en moské, ett hinduiskt tempel, synagoga eller kyrka. Poängen är att i ett sekulariserat samhälle är religion något du utövar för dig själv, det ska inte påverka samhället.
Tidigare i år fick den slutna sekten Plymouthbröderna bygglov för en ny samlingslokal utanför Påarp. Medlemmarna i den mycket konservativa kristna sammanslutningen tillåts inte äta tillsammans med andra. De får inte gifta sig med personer utanför församlingen och det finns krav på hur kvinnor ska klä sig. Plymouthbröderna lever i möjligaste mån sina liv vid sidan av samhället och bedriver bland annat egna företag och en friskola i Hylte kommun.
SD protesterade inte när bygglovet för församlingens nya kyrka antogs i stadsbyggnadsnämnden, där partiet har två ledamöter.
Varför?
– De är ganska obekanta för mig, men om man ska dra en parallell till andra sekter så har jag inte så mycket positivt att säga om det, att religion ska gå före samhället, säger Michael Rosenberg.
Hade de varit ok med en moské om kvinnorna fick använda samma bönesal som männen och om den tillät samkönade äktenskap?
– Ja, då finns det ingen konflikt.
I en intervju förra veckan sa moderaternas Christian Orsing att moskén är planenlig och att bygglovet kommer att kunna tas av tjänstemännen på stadsbyggnadskontoret.