Genmäle på Kristdemokraternas inlägg i debatt i Helsingborgs dagblad 12-09-12 | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Genmäle på Kristdemokraternas inlägg i debatt i Helsingborgs dagblad 12-09-12

Då var vi där igen, vem var först hönan eller ägget? Frågan om vem som ska ta på sig äran om att ha infört vårdnadsbidraget tenderar att bli en parodi. Vi var först, vi var först. Trötta mig med detta politiska trams. Varför måste det alltid vara så viktigt vems varumärke som står på förslaget? Den vanliga medborgaren vill ju bara se resultatet-

Vårdnadsbidraget är vår fråga, vi måste få hela äran av att ha infört det. Vi kanske åker ut från kommunfullmäktige annars verkar de tänka? Vi har tidigare sagt och säger det igen, släpp på er prestige. Tänk fram egna bra förslag. Det är bra fortsätt med det men våga även säga ja till förslag som kommer från andra, det blir ju bara skadlig för demokratin om man lever i en tillvaro där man inte kan säga ja till andras förslag för att de tillhör ens politiska motståndare.

Vi har under de tio åren vi varit verksamma i kommunfullmäktige i Helsingborg givetvis lagt en del mindre bra motioner men också en hel del bra. De blir givetvis aldrig godkända av de som sitter vid makten men de dyker plötsligt upp ändå. Vi fick avslag på motionen om tjänsten teletal, det finns nu vilket de som ringer Helsingborgs stads växel kan märka, vi fick avslag på en motion om en sådan banal sak som dubbla talarstolar i kommunfullmäktige men nu finns de där ändå.  Jag behöver inte fortsätta tror jag?

Kristdemokraterna behöver som sagt inte vara ängsliga för att vi ska ta deras ”fråga” men Kristdemokraterna borde vara ängsliga för framtiden för vad som egentligen är deras frågor om de tror att man kan ha monopol på politiska frågor? Vilken medborgare kan egentligen svara på vad de har för andra frågor eller vad deras ideologi egentligen är? Om de står och faller i Helsingborgs politiken med en fråga så är det kanske inte så bra

De för närvarande 71 personerna som nyttjar vårdnadsbidraget räcker ju inte långt som väljare bas i synnerhet som en stor del av dem troligtvis inte ens har kristna värderingar och således inte kommer att rösta på dem.

Ett parti som bildades en gång i tiden bland annat för att stoppa aborter men som numera har genom Hägglund röstat igenom att abortturism ska vara lagligt i Sverige. KD är ett parti som har tappat sin ideologiska grund och således har mer att oroa sig för om Sverigedemokraterna trycker fel eller inte i kommunfullmäktige och om de kommer att ha en plats i Helsingborgs politik efter nästa val

De pratar om medborgarnas valfrihet, De kan ju börja med att lyssna på den valfrihet som Helsingborgarna vill ha när det de vill folkomrösta om ångfärjestationen.

Michael Rosenberg

Kommunalråd (SD)