Färdtjänst bra nog? | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Färdtjänst bra nog?

I Helsingborgs Kommunfullmäktige den 24/2-15 ville vi Sverigedemokrater att kommunen själv skulle ansvara för färdtjänsten i Helsingborg.

Vårt förslag innebar att kommunen själv skulle sköta beställningscentralen och teckna avtal med de transportörer som skulle sköta transporterna. Då skulle vi kunna ha klara avtal som gjorde att dessa skulle kunna hävas om någon transportör misskötte sig.

Vi skulle kunna kräva att chaufförerna skulle ha avtalsenliga löner och kollektivavtal vilket inte är fallet idag och som leder till en mycket hög omsättning av chaufförer. De flesta inser ganska snart att man inte kan leva på provisionslön.

OCH det skulle innebära att vi skapade arbetstillfällen för våra kommuninvånare som skulle arbeta på beställningscentralen.

Till vår stora förvåning så röstade samtliga övriga partier nej till denna motion. Antingen tycker man att det fungerar bra med den lösning vi har idag där Region Skåne sköter färdtjänst och sjukresor, eller så tycker man att de som är beroende av denna service kan stå ut med ”lite” förseningar. Förseningar som gör att man kanske missar sina läkarbesök?

Det som förvånade oss mest var att Vänstern var uppe i talarstolen flera gånger och uttryckte sin oro över vad detta skulle kosta. Samma Vänstern som inte för så länge sedan ville att kommunen skulle se till så att EU-migranterna fick tak över huvudet, mat och helst också försörjningsstöd. Detta visar hur de prioriterar.

Inom en snar framtid så kommer Taxi Kurir ta över ansvaret för färdtjänsten då de vunnit upphandlingen med Region Skåne. Misstankar finns om att det inte är kvalitén som varit avgörande utan att de har haft det lägsta priset. Pris och kvalité brukar följa varandra. ”Man får vad man betalar för…”

Varje gång en ny operatör tagit över beställningscentralen så har det inneburit månader av fullständigt kaos och så kommer det säkert bli även denna gång. Detta kan man också undvika om man själv ansvarar för denna beställningscentral. Men tyvärr talade vi för döva öron.

Michael Rosenberg (SD) Kommunalråd                                                                                                        Kent Davidsson (SD)   Ledamot Vård och omsorgsnämnden

1. Patrik 27 februari, 2015 Svara

Vad hade ni förväntat er av dom andra partierna, se nu till att detta kommer ut i media det skulle ju gynna oss.

2. Patric Reimer 27 februari, 2015 Svara

När skall de övriga idioterna sköta sitt jobb ordentligt?
    När man läser sånt här kan man inte mer än bli vansinnig!
    Kämpa på SD! Ni kan i a fall stava till sunt förnuft!

3. Per Stenberg 1 mars, 2015 Svara

Det blir mer och mer korkat i och hur man tänker,samt planerar i andra parti.

4. Adam 1 oktober, 2015 Svara

”Detta visar hur dem prioriterar” ?
    Kommentaren visar hur ni prioriterar.
    Ingen medmänsklighet överhuvudtaget, men det är ju inget nytt.