”De ska straffas även om de påstår sig bara bakat pizzor” | Sverigedemokraterna i Helsingborg

”De ska straffas även om de påstår sig bara bakat pizzor”

Att Liberalerna har en så pass naiv inställning till hemvändande IS-terrorister som framgår i Min mening den 12 april 2019 är tyvärr inget som är förvånande. Hotet om terrorism har varit närvarande i Sverige under hela 2000-talet och under dessa år har Liberalerna suttit vid regeringsmakten under 8 år och är nu stödparti till den nuvarande regeringen, ingenting tyder på att de på riktigt vidtagit några konkreta åtgärder som har förbättrat situationen.

Sverigedemokraterna har på riksnivå drivit på för retroaktiv lagstiftning som innebär att vi kan straffa personer som anslutit sig till IS innan regeringen kriminaliserade terrorresor. På grund av svår bevisbörda kommer det bli svårt för svensk domstol att döma för andra brott än just detta och därför behöver vi göra vad som krävs för att dessa personer ska straffas.

På samma sätt som tyska domstolar fortfarande dömer vakter på koncentrationsläger till fängelsestraff ska vi se till att IS-terrorister straffas, oavsett om de påstår sig bara kört ambulans eller bakat pizzor åt den Islamiska staten.

Tyvärr har Riksdagen valt att inte lyssna på Sverigedemokraternas förslag till åtgärder, därför försöker vi agera på kommunal nivå. Flera av våra kommuner kommer eventuellt ta emot personer som deltagit i strid för IS och det är direkt beklagligt att Liberalerna tycker det är rimligt att erbjuda dessa människor, bostad, försörjningsstöd eller arbetsmarknadsinsatser.

För vår del är saken klar. Personer som rest till Islamiska staten har inget att göra i Sverige men om de ändå kommer hit och riksdagen inte lyckas genomföra konkreta åtgärder för att döma dem till långa straff, så kommer vi Sverigedemokrater se till att på andra sätt göra deras vistelse i Sverige så jobbig som möjligt.

Michael Rosenberg, kommunalråd SD Helsingborg

Michael Rosenbergs svar publicerades på Min mening i HD den 12 april 2019