Budgetanförande dag 2 den 18 juni-2014 | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Budgetanförande dag 2 den 18 juni-2014

Anförande om Socialdemokraternas budget för Vård och omsorg 2015

Det borde inte vara en överraskning för någon i den här församlingen, att vi i det blågula laget låter andra hålla på med er blockpolitik i absurdum. Vi håller oss utanför era höger eller vänster skalor då vi ser vilken skada det orsakar vårt fosterland. Vi ser på sakinnehållet i varje enskild fråga, vad vii det blågula tror är det bästa för staden och då väljer vi att stödja det förslaget.
Ingen i den här församlingen borde heller missat att vi i vår fördelningspolitik i det blågula laget står närma Socialdemokraterna i det här området. I årets budget så ser vi att vi har samsyn i deras frågor inom vård och omsorgsnämnden och att de lägger samma belopp på resurstilldelningen som vi, nämligen 20 miljoner kr vilket är 5 miljoner kr mer i detta viktiga område än vad 3 klövern gör.

Vi yrkar därför på bifall till socialdemokraternas förslag till budget gällande vård och omsorg.

Anförande om vårt förslag gällande dubbelt vårdnadsbidrag
Lars Thunberg, kristdemokraterna pratar sig värma om vårdnadsbidraget idag.
Nu har ni chansen att fördubbla vårdnadsbidraget och ni väljer att avstå. Detta är mycket märkligt, vad ska ni nu säga till era väljare som ni nu faktiskt sviker?
Vi kan ju i alla fall säga till våra väljare att vi försökte men blev stoppade av krisdemokraterna, förlåt kristdemokraterna. Kanske säger vi också till dem att vi tar bort vårt förslag så att ni kan lägga det samma nästa år, om ni är kvar i kommunfullmäktige då vill säga.
Vi kan lova att vi kommer rösta för förslaget även om det kommer från er.

Bifall till vårt yrkande om dubbelt vårdnadsbidrag.

Michael Rosenberg

1 Kommentar

1. Jan Ohlin 19 juni, 2014 Svara

Tycker avarten med mer eller mindre snitsiga gliringar borde hållas borta från seriös politik, kommentarer typ ”krisdemokraterna”. Det får motsatt effekt, folk är trötta på denna form av elakheter och längtar efter professionella politiker. Det är till folket man talar i KF, det är och ska inte vara en intern klubb.
    Benämningen ”blågula laget” är fyndigt men kan varieras oftare med ”blågult”. Att sedan få bort den värsta ordberusningen och hålla sig till korta kärnfulla anföranden, då kan man framstå som en skillnad vilken märks.