Budget 2014 | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Budget 2014

Nu är budgeten över för den här gången, under 2 dagar så vi debatterat i kommunfullmäktige vad vi ska göra med de 6,1 miljarderna som vi hade att fördela.

Vi avgjorde en hel del frågor genom vår vågmästarroll, här följer en del

Under dagarna två nämligen den 11-12 juni så har vi avgjort en del budgetfrågor i Helsingborgs kommunfullmäktige. Vi ordnade så att vårdnadsbidraget blir kvar ett tag till. Vi avgjorde frågan till dess fördel som kom från Miljöpartiet om att höja måltids kvalitén i skolan så att det gick igenom. Vi stödde vänster partiernas yrkande om att delade turer inom vården ska avvecklas och det gick igenom. Vi stödde vänsterpartiernas förslag om att sommarjobbsgaranti ska utredas så att det gick igenom. Vi stoppade förslaget om att teckna avtal med Migrationsverket om att ta emot flyktingar. Inget parti ville stödja oss i vårt förslag om att öka sommarjobben med 150 platser. Vänsterpartierna valde att inte delta i beslutet. De hade chansen att ge ungdomarna sommarjobb men valde att inte ge dem det. Vi fick vi igenom Miljöpartiets förslag om att utreda gratis kollektiv trafik på lördagar, ett förslag som vi också hade tillsammans med att det skulle utredas om gratis parkering på lördagar i centrum för att stödja cityhandeln. Ingen ville stödja vårt yrkande men vi är inte småsinta så vi stödde deras.

Tack vare oss så blev det inget av med de rödgröna och en splittrad treklövers vilja i kulturnämnden med att försöka driva igenom att Helsingborg skulle söka medlemskap i Icorn och bli en fristad för förföljda författare utomlands att komma hit. Vårt förslag om att vilja utreda om Ättekulla fritidsgård skulle kunna få större lokaler var det ingen som ville bifalla i Idrott och fritidsnämnden. Vi fällde förslaget från de rödgröna om att HBT certifiera stadens fritidsverksamheter.

Vår röst avgjorde frågan i Socialnämnden om att Helsingborg skulle utöka sitt ansvar med att ta emot fler s.k. ensamkommande flyktingbarn. Detta kommer alltså nu inte ske tack vare oss. Vi fick också genom vårt yrkande om att utreda vad ett så kallat trapphusboende inom socialpsykiatrin skulle kosta för 15 platser med hjälp av de rödgröna.

Visst gör Sverigedemokraterna skillnad i politiken

Michael Rosenberg

Kommunalråd