Bränder i Helsingborg | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Bränder i Helsingborg

Allt börjar kvällen den 4 december i Ödåkra. Några ungdomar tuttar fyr på en grävmaskin utanför Gläntanskolan i Ödåkra. Kort därefter börjar en sopmaskin på Mercuriusgatan att brinna. Dessa incidenter var också startskottet på en följd av bränder i Helsingborg under helgen.

Det värsta är att ungdomarna kastar sten på brandmännen som är där för att bekämpa branden. Detta är helt oacceptabelt och får inte på något sätt förringas, då risken är att man legitimerar dessa brott. Att föra en dialog är kanske väl så viktigt , men det räcker inte. Man måste ta till hårdare metoder om man ska få bränder och stenkastningar att upphöra. Det viktigaste är att få tag i förövarna och deras föräldrar, samt kräva ut ett skadestånd. Vi skattebetalare är trötta på att finansiera dessa illdåd, då vi anser att våra pengar bör gå till viktigare saker såsom, skola ,vård och omsorg.

Vi Sverigedemokrater vill nu att man tillsätter en utredning , för att fastställa vilka det är som startar dessa bränder och vilka dessa stenkastare är.  Man får inte heller som närpolischef, Tommy Wiik,  avfärda det med: ”att det troligen är enstaka företeelser”,eller som Lennart Linderos vid räddningstjänsten säger: ”Sånt här kommer och går och vi hanterar det efterhand som det kommer in”.

Kaarina Andersson (SD)

Se relaterade artiklar:

Stenkastning mot brandmän i Ödåkra
Bilar sattes i brand på Grönkullagatan
Flera nya bilbränder i Helsingborg
Förövarna blir triggade av uppmärksamheten
Brandmän skakade efter stenkastning
Bilbränder i Helsingborg