Återigen slår vi mot de äldre, insändare inskickad till Helsingborgs Dagblad | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Återigen slår vi mot de äldre, insändare inskickad till Helsingborgs Dagblad

En av målsättningarna för vård och omsorgsnämnden är att motverka ensamheten hos äldre. Genom att lägga ner fem träffpunkter går vi emot våra egna mål. Det är väldigt illa och helt absurt. För våra äldre är träffpunkterna ett lyft i tillvaron. Här får man en social gemenskap, stimulerande aktiviteter och mycket glädje.
Detta är så viktigt för så många. Träffpunkterna är välbesökta och mycket uppskattade. Här knyts även kontakter med boende i ens egna bostadsområde som många gånger leder till vidare vänskap över en kopp kaffe i egna bostaden.
Alltid är det våra äldre som det ska sparas in på. Vi vräker ut pengar och oerhörda resurser på flyktingmottagande. Här skapas boende för ensamkommande där vi är mycket noga med att tillgodose behovet av aktivitet. Våra egna gamla som har arbetat och betalat skatt i hela sitt liv ska uppenbarligen inte ges samma möjlighet till aktivitet. Nej, de kan helt sonika sätta sig på bussen och åka vidare till nästa träffpunkt om de vill ha lite kvalitet i tillvaron. För många är det en prestation att överhuvudtaget ta sig till närmsta träffpunkt och att då överhuvudtaget tro att dessa med lätthet ska ta sig till en närliggande är löjeväckande.
Det borde ligga i alla politikers intresse att underlätta tillvaron för våra äldre, ge trivsel och ökat välbefinnande på bästa sätt vi kan. Vi tycks istället göra motsatsen och allt för att spara 2,5 miljoner kronor. Det är ett dyrt pris våra äldre får betala.
Ulrika Persson, SD
Ledamot vård och omsorgsnämnden

1. Bengt Bengtsson 4 mars, 2016 Svara

Mycket bra skrivet Ulrika. Du uttrycker vad alla ansvarsfulla människor känner och tycker.
    Men som vi alla vet finns det politiker som inte tar sitt ansvar och ställer upp för de äldre,
    utan i stället enbart ser till sitt eget bästa i första hand och förtränger tankarna våra äldre och deras
    behov och trevnad.

2. Annee-Marie Bogren 4 mars, 2016 Svara

Helt rätt! De äldre bor ofta ensamma med hemtjänst. Ny personal hela tiden och de blir mer och mer isolerade. Jag tror att ensamhet bidrar till demens! Det är cyniskt att stänga ner träffpunkterna. Tänk vad alla invandrarföeningar får, för att kunna ha fester. Så himla orättvist! Tycker SD ska bli nya ”pensionärspartiet”! De är ju 26% av väljarna och de röstar!

3. Tore Övemar 4 mars, 2016 Svara

Som vanligt är det dom äldre som får det sämre, dom som har byggt upp vårt samhälle!
    Det är en stor synd och skam.

4. Micke Carlsson 4 mars, 2016 Svara

Bra skrivet, Ulrika!

5. Per Stenberg 5 mars, 2016 Svara

Mycket bra skrivet Ulrika.

6. David slolt SD 6 mars, 2016 Svara

Min Mormor, Hilda Hansson vrida sig i graven! Spyr på de grön-blå här i Helsingborg!