Kommentar på insändare under Min Mening av Karin Stenholm, Ängelholm, 161216: | Sverigedemokraterna i Helsingborg

Kommentar på insändare under Min Mening av Karin Stenholm, Ängelholm, 161216:

Du skriver att ”både återuppbyggd välfärd och fler flyktingar behövs”.  Detta påstående låter för mig som om du både vill ha kakan men samtidigt äta upp den. Vilket ju inte fungerar, varken med kakan eller flyktingpolitiken.

I din insändare säger du att ”Om vi fördelar landets resurser på ett mer rättvist sätt har vi råd att både bygga upp välfärden igen och ta emot fler flyktingar, detta genom att höja skatten om det behövs”. Jag hoppas att du vet att Sverige är nummer sex av trettiosex länder i världen som betalar högst skatt för varje inarbetad krona? (Källa OECD, avser 2014 års siffror). Du hänvisar också till att Naturvårdsverket har en sammanställning som visar att 50 miljarder/år av statens skatteintäkter går till miljöfientliga verksamheter. Min fråga till dig är: Vilka miljöfientliga verksamheter syftar du på? Vad är det som gör att detta hämmar invandringen?

Du säger också att du inte tycker att vi skall räkna på om det blir lönsamt att ta emot flyktingar eller inte, utan bara göra det. Då har jag en nyhet för dig, det ÄR inte lönsamt! Invandringen har kostat 71 miljarder kronor för 2016 och dessa miljarder är mina och dina skattepengar. Skattepengar som min mormor, din farmor och många med dem har betalat in i många, många år genom hårt arbete. Hur länge tror du att vi har människor i Sverige som kommer att arbeta lika hårt för att hålla landet på fötter?

Du vill att vi skall ta bort de regler som hindrar familjer att återförenas (anknytning) samt att ge PUT (permanent uppehållstillstånd) i stället för TUT (tillfälligt uppehållstillstånd). Anledningen till att det gamla systemet med TUT har återinförts är att antalet människor som söker skydd i Sverige (och i resten av världen) har ökat. I slutet av 2011 var 42,5 miljoner människor på flykt. I slutet av 2012 hade antalet ökat till 45,2 miljoner. När år 2013 tog slut befann sig 51,2 miljoner människor på flykt. I slutet av förra året konstaterade UNHCR att antalet människor som tvingats fly ökat ytterligare och då uppgick till 59,5 miljoner. I dag är siffran ännu högre.

Då Sverige är ett av de länder, eller det landet, som flest flyktingar vill komma till så är det en naturlig handling åter att införa TUT då vi annars hade haft mycket större problem än vi redan har inom skola, polis, äldrevård och sjukvård då skattepengarna bevisligen har tagits ifrån nämnda kategorier för att läggas på invandringen. Detta är inte rätt väg att gå. Rätt väg är att hjälpa på plats, hjälpa tillfälligt och att inte ge avkall på våra egna barn och gamla som behöver hjälp och stöd. Annars kan du räkna med att din egen pension och hjälp på äldre dagar blir obefintlig.

Michael Rosenberg

Kommunalråd (SD)

1. Sören.R 22 december, 2016 Svara

Precis så är det!